ای قلم سوزلرینده اثر یوخ

وبلاگی فرهنگی اجتماعی و بیشتر سیاسی

ای قلم سوزلرینده اثر یوخ

وبلاگی فرهنگی اجتماعی و بیشتر سیاسی

این وبلاگ معمولا و بیشتر مسائل و اتفاقات سیاسی استانی و کشوری و منطقه ای و بعضا جهانی را مورد بررسی قرار میدهد.
اعتقاد ندارم همه مطالبی که در این وبلاگ نوشته میشود مورد قبول همگان باشد.اما نکته ای که برایم مهم است این است که مطالب بدون هیچگونه کینه و کدورتی و به دور از هواهای نفسانی خودم نگاشته شده است.به نظریات و منطق مخاطبان احترام قائل هستم و تنها انتظارم این است که با انتقادات و پیشنهادات دوستان در فضای مجازی اینترنت هر روز بر بالندگی فکر و اعتقاداتم اعتلاء بخشم. همین

۱۶ مطلب در دی ۱۳۹۱ ثبت شده است

یادم باشد به پستچی ها بسپارم ... گذرشان اگر به میانمار افتاد... به مسلمین دربند میانمار برساند:

اینجا شهر در امن و امان است! آسوده بسوزید!


آسوده بسوزید و خاطرتان جمع باشد که سوختن شما اینجا آب در دل هیچ کس تکان نمی دهد.... قیمت گوشت شما انگار هنوز خیلی مانده تا به قیمت یک کیلو گوشت مرغ برسد تا بشود تیتر یک اخبار شبانگاهی!

نگاه به اماممان نکنید که اسم میانمار را با بغض برمی دارد و از بیست سال پیش غم شما را می خورد...  مهم آقای صدا و سیماست که عزای پخش نشدن لیگ فوتبال کمرش را خم کرده و از طرفی هم سرش گرم سریال های آبکی است و خیال آسوده ای برایش نمانده که لابه لای اخبارش جایی هم برای شما باز کند...

دیگر فرقی ندارد کاخ سفید باشد یا دفتر ریاست جمهوری پاستور... نیویورک تایمز باشد یا شبکه ی خبر... سازمان ملل باشد یا مجلس شورای اسلامی... در مورد شما... تنها گزینه ی روی میز سکوت است... و خون ده ها هزارتا از شما فدای همین سکوت که دست آخر بهایش می شود صلح نوبل در دست علیا مخدره هایی مثل سوچی در میانمار یا شیرین عبادی در تهران... این ها دارند نان همین خون های ریخته شده را می خورند...

اشتباه  نشود! آن حق حیات در امنیت و آزادی در انتخاب دین که فعالین حقوق بشر روزی سه وعده نشخوار می کنند اصلا ربطی به شما مسلمان های تروریست ندارد... این ها که شنیده اید شرایط دارد.. چشم آبی می خواهد و موهای بلوند... با دل سوخته و پاهای برهنه اما جوش نمی خورد... این هارا که داشته باشی وارثان بودا آتش در خرمنت می اندازند و رئیس جمهورها دیگر ننگشان می شود تورا تبعه ی کشوراشان بدانند...

مبادا این روزها چشم هایتان را به ام القرای جهان اسلام بدوزید... اینجا دل ها گرم چیزهای دیگریست... از رقابت بر سر مسند ریاست جمهوری گرفته تا جام ملت های اروپا!  چشمتان را بگیرید سمت امامی که ادعای انتظارش را ما داریم و تشنگی عدالتش را شما... همانا وعده ی الهی حق است...


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۱ ، ۲۰:۱۶
دکتر علی قدسی


ولی امر مسلمین جهان:

دائما نگویید « انتخابات آزاد» کدام انتخابات ما آزاد نبوده

رهبر معظم انقالب صبح به مناسبت سالروز قیام 19 دی 56 در جمع پرشور هزاران نفر از مردم قم سخنرانی کردند. برخی از محورهای سخنان ایشان را برایتان برگزیده ایم: 

*آن کسانی که راجع به انتخابات توصیه هایی میکنند، حواسشان باشد به دشمن کمک 

نکنند؛ دائما نگویند انتخابات باید آزاد باشد، از اول انقالب 34 انتخابات داشتیم، کدامش آزاد نبوده است؟

*یکی از نقشه های دشمن برای جلوگیری از انتخابات پرشور این است که در ایام انتخابات سر مردم را به ماجراهای سیاسی، اقتصادی یا امنیتی گرم کنند اما ملت ایران هوشمندتر از این است که از دشمن فریب بخورد.

*کسانی که وارد عرصه انتخابات میشوند، باید بتوانند بار مسئولیت را بکشند، صلاحیتهای مورد نظر شورای نگهبان را در خود ملاحظه کنند و باید بخواهند که قانون اساسی را اجرا کنند.

*همه دنیای استکبار دست به دست هم گذاشتند تا با تحریم،ملت ایران را به ستوه بیاورند و محاسبات مسئولان عوض شود اما نتیجه این شده که ملت ایران هر روز گرایشش به مبانی اسلام و ایستادگی بیشتر میشود.

* البته بنده اصرار و تأکید دارم که انتخابات باید با سلامت و امانتداری کامل انجام شود ومسئولین دولتی و غیردولتی با رعایت کامل قوانین و تقوا و پاک دستی،انتخابات سالمی را برگزار کنند که مطمئناً همینجور خواهد شد.

*بررسی رفتار و گفتار مستکبران، نشان می دهد که ذهن دشمن بر انتخابات مهمی 

که 5 ماه دیگر یعنی در خرداد 9۲، برگزار می شود،متمرکز شده است.آنها در درجه اول اگر بتوانند مانع برگزاری انتخابات می شوند اما می دانند که نمی توانند بنابراین از این مسئله مأیوسند.یک بار برخی تلاش کردند که انتخابات را حتی اگر شده دو هفته به عقب بیاندازند اما ما تأکید کردیم که انتخابات حتی یک روز هم نباید عقب بیافتد به همین ً علت راه تعویق یا برگزار نشدن انتخابات کاملا مسدود است.

*رهبر انقلاب، توصیه ها و تأکیدات مکررشان به مسئوالن، مطبوعات و پایگاههای 

اینترنتی را برای پرهیز از سرگرم کردن مردم به مسائل فرعی و نادرست، یادآوری کردند و افزودند: همه این توصیه ها، بخاطر این است که باید حواسمان به دشمن جمع باشد تا بفهمیم که دنبال چه طرح و هدفی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ دی ۹۱ ، ۲۲:۰۹
دکتر علی قدسی


توهین کارگردان حامی فتنه به مراجع تقلید

محمد نوری‌زاد طی مطلبی توهین آمیز از مراجع تقلید خواست تا از یک فیلم موهن دیدن کنند.

خبرگزاری فارس: توهین کارگردان حامی فتنه به مراجع تقلید

«محمد نوری‌زاد» از فعالین سابق مطبوعاتی جریان فتنه با انتشار یک فیلم کوتاه رقص در وب‌سایت شخصی خود، مراجع تقلید را به دیدن این فیلم موهن دعوت کرد!

وی در ادامه با ادبیاتی هتاکانه می‌نویسد: «من از همه‌ی مراجع تقلیدمان که با فتاوا و تحکم‌های اسلامی خود حتماً در این اندوه‌سازی بزرگ و ملی نقشی حتمی و محوری داشته و دارند، تقاضا می‌کنم به این فیلم و موسیقی دلنشینش توجه کنند.»

محمد نوری‌زاد پس از انتخابات سال 88 به نامه‌نویسی گسترده روی آورد؛ وی به علت نگارش نامه‌های متعدد توهین آمیز خطاب به مسئولان نظام چندین بار دستگیر شده که هر بار با گذشت و توصیه مقامات ارشد نظام پس از مدتی آزاد شده است.

به گفته برخی کارشناسان، نوری‌زاد دچار «آشفتگی روحی» شده و اکثر نامه‌های وی در چند سال اخیر، تنها موجبات استهزاء خوانندگان و مخاطبان ایرانی را فراهم کرده است.

 

 

آخرین حضور نوری‌زاد در ملاء عام باز می‌گردد به حضور وی در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها که با شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه توسط مردم از نمایشگاه اخراج شد.

نوری‌زاد با حضور در نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها با تعدادی از جوانان که می‌خواستند با وی درباره تقابل روشنفکری و پوپولیسم، تلورانس و اخلاق رسانه‌ای مباحثه کنند، مواجه شد.

 

 

وی از پاسخ به سؤالات مختلف خبرنگاران درباره اینکه منش معرفتی و افعالی او چیست، طفره رفت و تنها گفت"من انسانم".

گروهی از بازدید کنندگان که شاهد طفره نوری زاد در مباحثه با جوانان و خبرنگاران بودند،با سردادن شعار آمریکایی برو بیرون، مرگ بر ضد ولایت فقیه، مرگ بر منافق و نوری‌‌زاد -بی‌بی‌سی پیوندتان مبارک، این روزنامه نگار حامی فتنه را از مصلای تهران به سمت اتومبیل شخصی‌اش هدایت کردند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ دی ۹۱ ، ۲۱:۴۶
دکتر علی قدسی

امروز روز خوبی داشتم . روز خوب از این لحاظ که به یک آیه قرآنی دقیقا و مو به مو عمل کردم.

ساعت از 12 ظهر گذشته بود. قصد بیرون رفتن از خانه را داشتم. خانم بچه ها (یعنی همسرم ) گفت که برای نماز جمعه میری؟ گفتم که نه فکر نمیکنم برسم.

از همین کنار گذر شهرمان بطرف بازار مرکزی شهر راه افتادم . نمیدونم قصه چی بود که به نزدیکیهای مصلی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه رسیدم.اذان مصلی به حی علی الصلوه رسیده بود.جای سوزن انداختن در بیرون مصلی نبود از ماموری که پشت دیوار مصلی کشیک بود با اشاره پرسیدم همین جا توقف بکنم؟ با همان حالتی که پرسیدم با تکان دادن و چرخاندن لبهایش بمن فهماند که نمیدونم.نمیدونم در فرهنگ لغت معاصر باین معناست که اگر جریمه شدی یا با جرثقیل خودرو را بردند من بی تقصیرم. همان جا خودرو را پارک کردم و بسوی درب ورودی برادران با سرعت تمام دویدم.درب ورودی مصلی متوجه شدم که حضرت آیه الله شبستری به ولاالضالین سوره حمد رسیده است.از شانس من سوره القارعه را خواند .در اکثر جمعه ها والشمس والضحیها را میخواند تا من مهر نماز پیدا بکنم مکبر گفت : الله اکبر قنوت.نمیدونم چه جوری نایلون برای کفشهایم پیدا کردم فرصت جا گذاری کفشها را هم پیدا نکردم . کفشها را به روی نایلون گذاشته با حالتی غیر متعارف و در حالی که تپش قلب و ضربان قلبم تند تند میزد گفتم: الله اکبر اللهم کن لولیک الحجه ابن الحسن المهدی صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی کل ساعه ولیا وجافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا وعینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا . و به همراه خیل عظیم نمازگزاران به رکوع رفتم.

در حالی که نماز را با آن حالت ادا میکردم پس از اتمام نماز جمعه با بغل دستی هام که بر اساس رسم دیرینه تقبل الله میگفتم به شوخی و طنز گفتم که: اگر تنها آیه ای که در طول عمرم دقیقا عمل کرده ام این آیه است که میفرماید: و اذا نودی للصلوه من یوم الجمعه فاسعوا الی ذکر الله و ذرواالبیع .... و موقعی که برای نماز در روز جمعه دعوت میشوید سعی و تلاش برای ذکر خدا داشته باشید ( بشتابید ) و منهم این کار را با دویدن به سوی نماز جمعه انجام دادم. دو نفر همسایه من هم که واقعا با من همدرد بودند و آنها هم در آخرین ثانیه های ممکن به نماز رسیده بودند با تبسم نظر مرا تائید کردند.

اللهم تقبل منا انک مجیب الدعوات.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ دی ۹۱ ، ۲۰:۵۶
دکتر علی قدسی

امشب بعد از دنماز مغرب و عشاء سومین یادواره مردمی شهید سید مجتبی نواب صفوی با مدیریت انصار حزب الله تبریز در مسجد شعبان تبریز برگزار شد.

مسجد شعبان اولین و اصلی ترین پایگاه انقلابیون در سال 56 و 57 بود.

هیچوقت یادم نرفته است زمانی که با مسئولیت اولین شهید محراب حضرت آیه الله قاضی طباطبائی مراسم انقلابی د رهمین مسجد برگزار میشد.

بعضی از شبها خاطرات بیاد ماندنی را در ذهن و خاطره ام بجای گذاشته است.

در همان شبهای بیاد ماندنی گاه دیده میشد که بدون هیچ دلیل منطقی فیوز برقهای مسجد می پرید. بعد از یک دقیقه یا دو دقیقه که فیوزهای برق وصل میشد متوجه میشدیم که اعلامیه های حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در صفوف جمعیت با زیرکی تمام توزیع شده است .

در همان مسجد امشب برای بزرگداشت سالروز شهادت نواب صفوی مجلس محقرانه ای برگزار شد.

حضرت حجه الاسلام و المسلمین شجونی از همسنگران آن شهید والامقام مطالبی راجع به سیره و منش شهید نواب صفوی ارائه نمود و به مسئولیت اصلی دولتمردان و جوانان انقلابی در وضعیت فعلی کشور پرداخت.

او گفت : اگر شهید نواب صفوی در روزگار ما زنده بود هیچوقت امربمعروف و نهی از منکر به فراموشی سپرده نمیشد.

اگر او زنده بود با زندگی بی زرق و برق خود الگوی خیلی از دولتمردان ما میشد.

او همچنین گفت خیلی از مسئولین ما از منش و ارزشهای انقلابی اولیه فاصله گرفته اند حتی گفت دولت به ساخت و ساز های غیر ضروری مشغول است و برای خدمت به صاحبان اصلی انقلاب یعنی پابرهنگان برنامه های اولویت داری اجرا نمیکند.

در پاین جلسه به سوالات و شبهات سیاسی تعدادی از حاضرین در مجلس پاسخ داده شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ دی ۹۱ ، ۲۳:۳۵
دکتر علی قدسی

رد صلاحیت صانعی از مرجعیت ؛ واکاوی دلایل و مستندات

 

جایگاه مرجعیت تقلید در مکتب تشیع، بلندترین پایگاه معنوی و علمی در سلسله مراتب مقامات عالی دینی است؛ زیرا سرنوشت دین و بعضاً دنیای جامعه شیعه، به دست با کفایت آنان رقم می خورد.

مقدرات دینی مردم به این است که مرجع تقلید، احکام الهی را با زحمت و قدرت علم و تخصّص، از منابع اصلی آن استنباط نموده، و در رساله عملیه منعکس سازد تا مردم به تکالیف دینی خود عمل نمایند.در تحولات سیاسی و اجتماعی مردم نیز، مراجع تقلید بسیار اثر گذار بوده اند. در طول تاریخ، هر بحران و خطری که برای شیعه و مکتب آن پیش آمده ، مهم ترین قدرتی که توانسته  شیعه را از بحران ها و بن بست ها نجات بخشد، مقام شامخ مرجعیت و رهبری بوده است. شواهدی در تاریخ بر این مدعا دلالت دارد:

فتوای تحریم تنباکو از سوی میرزای شیرازی ، تدبیر داهیانه مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی درحفظ  لباس روحانیت ، نقش بسیار تعیین کننده آیت الله سید محمد تقی خوانساری درآزادی عراق از چنگال استعمار انگلیس، پیروزی انقلاب اسلامی ایران و ریشه کنی سلطنت دو هزار و پانصد ساله ستم شاهی به رهبری امام خمینی (ره)،  ورود باشکوه مرجع بزرگوار عراق، آیت الله العظمی سیستانی ـ مد ظله العالی ـ به نجف و جلو گیری ازکشتار مردم نجف و پناه جویان به حریم قدس علوی ... تنها نمونه ای از رهبری های مراجع عظام تقلید در دوران معاصر بوده است.با عنایت به توقیع امام عصر ـ عجل الله تعالی فرجه ـ که خطاب به عثمان بن عمری می فرماید: « واما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه احادیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله، یعنی در رخدادهای مهم، به راویان احادیث ما مراجعه نمایید. آنان حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر شما هستم.» پس موضوع مرجعیت از اعظم مسائلی است که نمی تواند از مصالح مسلمین و استقلال و عظمت آنان جدا و منفک باشد و یا بدون توجه به دسیسه ها و توطئه های کفر و استکبار بر ضد اسلام مورد بررسی و امعان نظر قرار گیرد.

 

معرفی مراجع از شئونات جامعه مدرسین

جامعه مدرسین یک نهاد حوزوی علمی و فقهی است که دفاع از کیان تشیع و مرجعیت و انقلاب و نظام اسلامی را همواره وظیفه خود می‌داند و متشکل از اعضایی است که حافظ ارزش‌های اسلامی بوده و یکی از وظایف آن صیانت از کیان مرجعیت است. عملی ساختن این وظیفه به صورت معرفی به هنگام مراجع و خلع یا عدم تایید صلاحیت مرجعیت آنها تاکنون محقق شده است. اعلام مرجعیت امام از سوی همین جامعه در دوران ستمشاهی ، معرفی مراجع جدید پس از ارتحال آیات عظام آیت‌الله گلپایگانی و اراکی و خلع مرجعیت آقای شریعتمداری در سال 61  و اعلام عدم صلاحیت مرجعیت آقای صانعی در این دوره جزء سوابق درخشان جامعه است. سوابق وعملکرد جامعه به گونه ای روشن است که هم امام راحل و هم مقام معظم رهبری بر آن مهر تایید زده اند.

امام راحل  ضمن تحسین از جامعه مدرسین در خصوص جایگاه بالای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می فرمایند:

«مگر همان ها (جامعه مدرسین) نبودند که در کوران مبارزه حکم به غیر قانونی بودن سلطنت دادند؟ مگر همان ها نبودند وقتی که یک روحانی به ظاهر در منصب مرجعیت از اسلام و انقلاب فاصله گرفت او را به مردم معرفی کردند و اگر خدایی ناکرده اینها(جامعه مدرسین) شکسته شوند چه نیرویی جای آنها را خواهد گرفت؟ و آیا ایادی استکبار، روحانی نماهایی که تا حد مرجعیت تقویت نموده است فرد دیگری را به حوزه ها حاکم نمی کند. 1

مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای جامعه مدرسین معرفی مراجع را از شئونات جامعه مدرسین دانسته و فرمودند:

 « معرفی مراجع از شئونات جامعه مدرسین است و اینجا عرض می‌کنم که جایگاه جامعه مدرسین یک جایگاه حقوقی و حقیقی است و جایگاه اعطایی نیست و پشتوانه علمی و عملی- که جامعه و سابقه این نهاد وجود دارد، این پشتوانه علمی و عملی دارد- که بیش از 40 سال مبارزه و سابقه تلاش‌های علمی این جایگاه را برای جامعه مدرسین ایجاب می‌کند»

جامعه مدرسین یک نهاد دیرپا، با سابقه 50 ساله و شناخته شده در کشور است که جمعی از اهل نظر، مجتهد و فاضل اساتید شناخته شده حوزه علمیه عضو آن هستند و همواره ملجا مومنان و متدینان در خصوص مسائل مختلف به ویژه در شناخت مرجع جائز التقلید بوده است. ازطرفی طبق مسأله شرعی مراجع تقلید ، سه راه برای شناخت مرجع تقلید اعلم وجود دارد:.

۱- خود مقلد قادر به شناخت مرجع اعلم باشد. لازمه این امر آن است که وی آشنایی و تسلط زیادی به علوم حوزوی داشته باشد

2- دو عالم عادل، اعلم بودن یک مجتهد را تصدیق کنند.

۳- عده ای از علمای مورد اطمینان، مجتهدی را اعلم و شایسته تقلید بدانند.

با استناد به راه سوم مسأله مذکور، علمای عضو جامعه مدرسین تصمیم گرفتند به عنوان مهمترین تشکل حوزوی کشوربرای دومین بار به صورت جدی در این امر دخالت کرده و سرگردانی  برخی ازمقلدین را پایان دهند. در همین راستا جمعی از استادان و فضلای حوزه علمیه قم در زمینه مرجعیت آقای صانعی  از جامعه مدرسین سئوال نموده اند،  درمتن سئوال مطرح شده از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمده است:

 

بسمه تعالی

جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم

سلام علیکم

مرجعیت شیعه خورشید پر فروغی است که در قرون متمادی همواره پشتیبان اسلام و خط راستین اهل بیت(علیهم السلام) بوده است. این مسئولیت خطیر همواره شایسته‌ی مردانی بوده است که واجد شرائط شرعی مذکور در روایات ائمه اطهار (علیهم السلام) باشند. نظر به اهمیت این موضوع و با توجه به پرسشهای مکرّر هموطنان درباره‌ی مرجعیت آقای حاج شیخ یوسف صانعی خواهشمند است آن جامعه محترم که همواره مرجع تشخیص این موضوع بوده، نظر خود را درباره‌ی مرجعیت ایشان اعلام فرمایند.

با سپاس جمعی از استادان و فضلای حوزه های‌ علمیه

 

پاسخ:

بسم الله الرحمن الرحیم

با توجه به پرسش‌های مکرّر مؤمنان، جامعه مدرسین حوزه‌ی علمیه قم براساس تحقیقات به عمل آمده در یک سال گذشته و پس از جلسات متعدد به این نتیجه رسیده است که ایشان فاقد ملاکهای لازم برای تصدّی مرجعیت می‌باشد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم2

 

بررسی دلایل رد صلاحیت از نگاه برخی از اعضاء جامعه

آیت‌الله محمد یزدی با ارائه توضیحاتی در خصوص تصمیم جامعه مدرسین حوزه علمیه مبنی بر اینکه آقای یوسف صانعی فاقد ملاک های لازم برای تصدی مرجعیت است، گفت: این موضوع در کمیسیون مربوطه جامعه مدرسین بحث شده و به نتیجه هم رسیده بود منتهی طبق آیین نامه‌های مربوطه مبنی بر اینکه مسایل مهم باید به تصویب نهایی جامعه مدرسین برسد، چندی قبل گزارش کمیسیون در این خصوص در اجلاس عمومی جامعه مدرسین به اتفاق تصویب شد.رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: بعد از اینکه در این جلسه موافق و مخالف صحبت و استدلالات خود را بیان کردند بنده برای اعلام رسمی یک عبارتی را به کار بردم که اولا نباید در این موضوع کلمه «خلع» و همچنین مقایسه آن با جریان منتظری و شریعتمداری و امثال اینها در آن وجود داشته باشد و ثانیا مساله فقط صلاحیت مرجعیت است و بقیه مسائل ربطی به ما ندارد.

آیت الله مقتدایی مدیر حوزه علمیه قم با اشاره به بیانیه جامعه مدرسین اظهار داشت: جامعه مدرسین از چندی پیش فتاوای آقای صانعی را از نظر فقهی مورد بررسی قرار داده و تقریباً همه اعضا به اتفاق آرا دلیل متقن شرعی برای این فتاوا قائل نبودند. حتی در زمان مرحوم آیت‌ا... مشکینی، احکام حج آقای صانعی که در بعثه مقام معظم  رهبری به چاپ می‌رسید بارها مورد اعتراض قرار گرفته و انتشار آن متوقف شده بود.3

آیت‌الله حسن ممدوحی در گفتگو با خبرگزاری فارس در کرمانشاه گفت: این بحث مال امروز و دیروز نیست و از مدت‌ها پیش این مباحث مطرح بود و نظرات بسیاری از بزرگان و علما همین بود که ایشان شرایط مرجعیت شیعی را ندارد.

آیت‌الله ممدوحی تاکید کرد: افراد جامعه مدرسین زبده‌ترین کارشناسان علوم دینی، تفسیر و فقه هستند. در گذشته هم اسامی افراد دیگری را که حائز مرجعیت بوده‌اند اعلام کرده و افرادی هم مانند شریعتمداری و دیگران را خلع کرده‌ بودند که البته رای اخیر از نوع دیگری بود. مصداق‌های زیادی برای تصمیم‌گیری جامعه مدرسین درباره آقای صانعی مطرح بود و این موضوع همواره از گذشته مطرح بود؛ مانند بدعت‌هایی که ایشان در برخی فتاوا داشتند، مانند بلوغ دختران در 13 سالگی، محرم شدن بچه‌ای که به فرزندخواندگی گرفته می‌شود، همه ارث زن از شوهر در صورت نداشتن وارث و مواردی از این دست که بین 20 تا 30 بدعت است و بسیاری از آنها خلاف صریح قرآن و دستورات دین است. 4

آیت‌الله عبدالنبی نمازی ، با بیان اینکه جامعه مدرسین یکی از متقن‌ترین نهادهایی است که توانایی بررسی صلاحیت افراد برای تصدی مرجعیت را دارد، خاطرنشان کرد: جامعه مدرسین در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی مساله صلاحیت تصدی مرجعیت توسط آقای شریعتمداری را نیز بررسی کرد و او را فاقد شرایط مکفی و لازم دانست.درهمین رابطه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بدون لحاظ هرگونه مسائل سیاسی و جناحی تنها به صورت کار تخصصی به پرونده این افراد رسیدگی می‌کند. 5

دفتر آقای صانعی در واکنش به نظر جامعه مدرسین اعلام کرد به دلیل ابهاماتی که در مورد موافقت اکثریت اعضای این جامعه با محتوای نامه وجود دارد، فعلا به آن واکنش نشان نمی‌دهد. این دفتر اعلام کرد که در انتظار انتشار اسامی حاضران در جلسات مورد اشاره در نامه منسوب به جامعه مدرسین و همچنین روشن شدن سوابق علمی کسانی که به عدم صلاحیت آقای صانعی رای داده‌اند، می‌ماند.

 

مبانی اصلی شکل گیری فتاوای جدید آقای صانعی

 الف:اعلا‌میه حقوق بشر غربی

یکی از مبانی اصلی شکل گیری فتواهای جدید آقای صانعی این است که وی اصول و قواعد اعلا‌میه حقوق بشر غربی را پذیرفته و همواره تلا‌ش کرده است این اصول را بر قرآن و روایات تحمیل کند. به عبارت دیگر با تأویلا‌تی، قرآن و روایات را طوری تفسیرمی کند که بر مدعای وی که بر مبنای همان حقوق بشر غربی است مطابقت داشته باشد! وی با نادیده گرفتن قرآن می‌گوید: «مهم‌ترین چارچوبی که انسان‌ها تاکنون برای حفظ کرامت انسانی تدوین کرده‌اند، اعلا‌میه جهانی حقوق بشر است»6

 در جای دیگر خطاب به اعضای حزب جوانان ایران اسلا‌می می‌گوید: «شما در نامه‌ها، مطالعات‌، بیانیه‌ها، مواضع و کنگره‌های خود، حقوق بشر را مطرح و آن را تبلیغ کنید و توصیه من به شما دو چیز است؛ اول دفاع از امام و دوم دفاع از حقوق بشر»7

 هفته‌نامه شهروند پس از نقل فتاوای آقای صانعی درباره زنان می‌نویسد: «هر یک از این فتاوا با حقوق بشر پیوند برقرار می‌کند؛ حقوق بشری که تبعیض روا نمی‌دارد و کرامت انسان را به صرف انسان‌ بودن محترم می‌شمارد. برای تحقق حقوق زنان، احترام به آرای مردم و فتاوای اجتهادی نوین، گویی باید از گذرگاه مبانی حقوق بشر گذشت و ابتدا باور کرد که انسان بماهو انسان واجد کرامت است و لا‌یق تفاوت نیست».

 

ب- کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان

 «وقتی می‌خواهم چیزی از کتاب و سنت در بیاورم توجه می‌کنم به  نوعی باشد که سهولت داشته باشد، ساده باشد و توده مردم بتوانند بپذیرند»8

 «من معتقدم اگر این بحث‌ها مطرح شود از 7 میلیارد جمعیت که در دنیا هست 10 میلیارد آن مسلمان می‌شوند»9 وی در همین راستا می‌گوید: «استفتائات من تاریخ دارد یعنی معلوم می‌شود که از نظریه‌ام برگشته‌ام» .

در دیدار با خبرنگار روزنامه الشرق الا‌وسط می‌گوید: دوست ندارم توضیح بدهم که من تنها در میان زنان مسلمان بلکه در میان همه زنان عالم که از حقوق خود محروم شده و از حقوق بشر دفاع می‌کنند محبوبیت دارم»10

 «من امیدوارم روزی کنفرانسی با حضور علمای شیعه و سنی و مدافعان حقوق بشر، برای این‌که قرآن حقوق زن و مرد را مساوی می‌داند تشکیل شود»11

 در همین راستا در گفت‌وگو با کانال 6 تلویزیون اسپانیا می‌گوید: «قوانین مربوط به حقوق زنان باید مطابق با افکار باز جامعه تدوین و اصلا‌ح شود . به امید روزی هستیم که همه انسان‌ها یکی شوند و دوئیت انسان‌ها صرفاً از نظر زمین و جغرافیا باشد نه انسانیت»12

وی سپس با تخطئه بزرگان شیعه می‌گوید: «بزرگان ما دیروز فتاوای مشهور را گرفته و در قانون مدنی آورده‌اند که پاسخگوی نیاز امروز جامعه نیست لذا چه اشکالی دارد که ما امروز بنشینیم و برای تساوی حقوق زن و مرد راه چاره‌ای پیدا کنیم».

الشرق الا‌وسط در گزارشی می نویسد ،وی (صانعی) همواره تلا‌ش می‌کند لا‌اقل سالی یا ماهی یک‌بار یک فتوای جدید و خلا‌ف مشهور فقها صادر کند که برای نواندیشان به‌ویژه طبقه زنان آن‌ها تازگی داشته باشد، به‌طوری که در برخی رسانه‌های کشورهای عربی از وی به «مفتی‌النساء‌ فی قم» تعبیر می‌کنند.

در ضمن ذکر این نکته ضروری است  که خود آقای صانعی چند سال پیش، در پایان درس خارج فقه پیرامون جایگاه مرجعیت گفته بود: «ما نیازی نداریم که بی بی سی برایمان مرجع معرفی کند. ما مرجعی می‌خواهیم مثل حضرت امام که با یک فتوا استکبار را بیچاره کرد.» همچنین وی در پایان درس  از مسئولین حوزه علیمه قم خواست  جلوی افرادی را که تلاش می‌کنند مرجع تراشی نمایند، بگیرند. 13

 

ج- سکولا‌ریسم

وی براساس همین مبنا حتی جدایی دین از سیاست «سکولا‌ریسم» را تابع خواست انسان می‌داند و می‌گوید: «جدایی دین از سیاست تابع خواست ملت‌ها است. ملت ایران به یک جمهوری در چارچوب اسلا‌م رای داده است. اگر خدای نخواسته روزی برسد که دیگر این را نخواهد و رای بر خلا‌فش بدهد [حکومت غیردینی] رای آن محترم خواهد بود و جدایی دین از سیاست تابع رای مردم است»14

 قاسم روانبخش می گوید: زمانی که برخی فتاوای بدعت‌آمیز از سوی وی مطرح شد به فکر چاره افتادیم. گروهی از طلا‌ب و فضلا‌ برای کسب تکلیف به محضر مرحوم آیت‌ا... مشکینی رسیدیم، ایشان با اظهار ناراحتی شدید فتاوای وی را از مصادیق روشن بدعت در دین دانستند و فرمودند به محضر مراجع عظام برسید و از آن بزرگان استمداد بجویید. یکی از مراجعی که به محضرشان رسیدیم مرحوم آیت‌ا...العظمی حاج شیخ جواد تبریزی بود که به‌طور صریح این‌گونه فتاوا را از مصادیق بیّن بدعت دانستند. 15

در این‌جا توجه به این نکته لا‌زم است که برخی سایت‌ها و جراید در صددند، صدور بیانیه جامعه مدرسین را سیاسی جلوه دهند و دلیل آن را صدور بیانیه در این زمان ذکر می‌کنند. ولی باید توجه داشت که تکلیف شرعی زمان و مکان نمی‌شناسد، زمانی که کمیسیون مربوطه به جمع‌بندی رسید و در جامعه مدرسین نیز مطرح شد و برای همه اعضا بدعت‌بودن و خلا‌ف قرآن بودن فتاوایش روشن گردید، تأخیر در اعلا‌م برای علما و فقها جایز نیست، زیرا چنان‌چه مؤمنانی در همان یک روز از او تقلید کنند و اعمال دینی‌شان را براساس آن‌گونه فتاوای بدعت‌آمیز انجام دهند ،جامعه مدرسین می‌بایست در پیشگاه الهی پاسخ دهد.

 

برخی از فتاوای نادر و مخالف نص صریح قرآن ، روایات معتبر و اجماع فقهای شیعه

1- ولایت زنان؛ به نظر من زن‌ها می‌توانند ولی فقیه باشند. 16

 

2- تبرج؛ آرایشی است که ممکن است زنی بکند و نعوذ با... بخواهد روسپی‌گری بکند. بنابراین زنی که بدون قصد روسپی‌گری خود را بیاراید و در ملا‌ء عام حاضر شود از نظر او بلا‌ اشکال است. 17

 

3- ضرورت ایجاد تغییرات در قانون مجازات اسلا‌می؛ حدود، تنها به زمان حضور اختصاص دارد، اما در زمان غیبت تنها راهکار مقابله با جرایم در بخش مجازات‌ها تکیه بر تعزیرات است که در آن مجلس می‌تواند با استفاده از کارشناسان روان‌شناس و جامعه‌شناس مجازات‌ها را معین کند. شیوه‌ای که در همه دنیا اعمال می‌شود. 18

 

4- محرم دانستن فرزند خوانده؛ فرزند خوانده اگرچه فرزند اصلی نمی‌باشد لیکن چون اطلا‌ع دادن و متوجه‌شدن او به فرزند خوانده ‌بودن برای او حرج و مشقت دارد ولو روحی، از جهت محرمیت حکم فرزند اصلی را داشته و همه محارم فرزند اصلی به او محرم می‌باشند و جزو محارمش از حیث محرمیت محسوب می‌شوند و در محرمیت ذکر شده، فرقی میان نسبی مانند دایی و عمه یا سببی مانند مادرزن و یا مادر شوهر و غیر آن‌ها نبوده و نیست. 19

 

5- تشکیک در مصادیق ربا؛ اگر کسی که قرضی می‌دهد شرط کند که زیادتر از مقداری که می‌دهد بگیرد در صورتی که برای کسب و ساختن خانه و امثال این‌ها باشد که وسیله‌ای برای رونق بازار و اقتصاد سالم است، [جواز آن]خالی از قوت نیست. 20

 

6- تشکیک در حکم ارتداد؛ از آقای صانعی می‌پرسند آیا افراد می‌توانند به‌صورت واقعی و نه تصنعی دین خود را تغییر دهند؟ جواب می‌دهد: اگر این عمل از روی تحقیق، علم و آگاهی باشد و در واقع آگاهانه منکر دین فعلی خود شود این مطلب قابل بحث است.21

 

7- ارث بردن کافر از مسلمان؛ آقای صانعی می‌گوید: «ما چگونه بپذیریم مردی که شناسنامه‌اش اسلا‌می است وقتی از دنیا رفت، فرزندش که مسلمان نیست و دینی غیر از دین اسلا‌م برگزیده است؛ تنها به علت این‌که شناسنامه اسلا‌می ندارد از ارث ‌بردن اموال پدر محروم شود؟»22 این فتوا نیز برخلا‌ف اجماع مسلمانان است. صاحب جواهر می‌فرماید: در این حکم میان مسلمانان اختلا‌فی نیست. 23

 

8- جواز اقتدای مردان به زنان در نماز جماعت!؛ روزنامه سکولار الشرق الاوسط چاپ لندن در خبری آورده است :آیت الله صانعی یکی از روحانیون حوزه علمیه قم که به مرجع تقلید زنان(!) معروف است، فتوایی صادر کرده که بر مبنای آن، زنان می توانند امامت مردان در نماز جماعت را بر عهده داشته باشند!

دفتر شیخ یوسف صانعی نیز صدور این فتوای عجیب را تایید کرده است. این در حالی است که صدور این فتوا در میان علمای طراز اول شیعه و اهل سنت بی‌سابقه می‌باشد.

 

9-  برابری دیه زن و مرد؛ در موضوع برابری دیه زن و مرد معتقد است؛ چگونه می توان گفت زنی که ارزشش به قدر مرد است، خون بهای او نصف مرد باشد؟ چگونه می توان گفت اگر مردی زنی را بکشد، مرد را نمی کشند، مگر این که مقداری از خون بهای او را به طرفداران مرد بدهند، اما اگر زنی مردی را بکشد بلافاصله او را می باید قصاص کرد!

 صانعی در درس خارج فقه خود و در باب دیه، از میان 15 روایت وارده، 10 روایت را دارای سند معتبر و صحیح دانسته اما علیرغم اینکه تمامی این 10 روایت به تفاوت دیه زن و مرد تصریح دارند، با استناد به عدالت خداوند و عقل این روایات را رد می کند.

 

10 ـ وظیفه محرم  در قبال کشتن ملخ؛ گاهی در شهر مکه به قدری ملخ زیاد است که هنگام راه برخی از آنها از بین می روند ، وظیفه محرم در این خصوص چیست ؟ برخی از مراجع به نحوی جواب داده اند  که نظر آقای صانعی بسیار متفاوت از آنهاست. به طور نمونه جواب برخی از مراجع عبارتند از:

 آیت اللّه خامنه‌ای: بسمه تعالی، اگر نتواند از پایمال کردن ملخ خودداری کند چیزی بر او نیست.

آیت اللّه فاضل: اگر عمدی نباشد کفاره ندارد.

آیت اللّه سیستانی: اگر نتواند طوری راه برود که پا روی آنها گذاشته نشود لازم نیست مراعات کند و کشتن آنها اشکالی ندارد و کفاره بر او نیست.

اما آقای صانعی: مواظبت واجب است و در صورت عدم مراقبت و کشته شدن ملخ، احتیاطا یک کف از طعام صدقه بدهد.

 

11- حرام بودن ازدواج دوم؛ ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول حرام است ، حتی اگر مرد تمکن مالی هم داشته باشد ازدواج مجدد وی حرام است.

در حالی که در قانون حمایت از خانواده مصوب سال 53 مرد متقاضی ازدواج مجدد باید در تقاضانامه ای دلایل ازدواج دوم خود را شرح داده و در دو نسخه به دادگاه ارائه کند که یک نسخه از تقاضانامه، ضمن تعیین وقت رسیدگی در دادگاه به همسر اول ابلاغ می شود و علاوه بر آن، دادگاه با انجام اقدامات ضروری از زن اول او تحقیق می کند و توانایی مالی مرد را می سنجد که آیا مرد می تواند عدالت را اجرا کند یا خیر و در کنار این شرایط، اگر تقاضای مرد طبق ماده 16 قانون سال 53 صحت داشت، آن وقت اجازه اختیار کردن همسر جدید را به مرد می داد و این حق را برای همسر اول باقی می گذاشت که اگر نمی خواهد زن این مرد باقی بماند از دادگاه تقاضای طلاق و صدور گواهی عدم امکان سازش کند.

 

در این قانون شروط مقرر برای ازدواج مجدد در چند جا مستثنی شده است از جمله آنها عبارتند از:

رضایت همسر اول به ازدواج مجدد مرد

 عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی

 عدم تمکین زن اول از شوهر

 ابتلای زن به جنون و امراض صعب العلاج

 محکومیت زن

 ابتلای زن به هرگونه اعتیاد مضر

 ترک زندگی خانوادگی از طرف زن

 عقیم بودن زن و غایب یا مفقودالاثر شدن زن که شرایط اعتیاد و مفقودالاثر شدن و محکومیت و ابتلای به جنون نیز مشخص شده است.

 

12- تکالیف دختران درسن سیزده سالگی؛ آقای صانعی  در رساله توضیح المسائل می‌گوید: «دختر در سیزده سالگی به تکلیف می رسد». وی در پاسخ به این سوال که آیا این سن، سنّ تکلیف برای تمام احکام مانند نماز و حجاب است، یا فقط برای روزه؟ معتقد است در تمام احکام مکلّف است و اختصاص به روزه ندارد.

 

13- سنّ تکلیف؛ آقای صانعی در پاسخ به استفتایی در خصوص سن تکلیف می گوید: شرط بلوغ با نبود سایر شرایط مذکور در رساله عملیّه، برای پسران تمام شدن پانزده سال قمری، و برای دختران تمام شدن سیزده سال قمری است.

 

خلع مرجعیت آقای شریعتمداری

 یکی از اقدامات مهم و ماندگار جامعه مدرسین در طول عملکردش تعیین و معرفی مراجع تقلید و در دو مورد خلع مرجعیت است . در ضمیمه این مطلب به یک سند تاریخی از خلع مرجعیت آقای شریعتمداری که از سوی  جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در زمان حضرت امام صورت گرفت، اشاره و استناد می شود. یکی از خطرناک ترین فعالیت هایی که ذیل چتر حمایت آقای شریعتمداری کلید خورد، تاسیس "حزب جمهوری خلق مسلمان" در مقابل "حزب جمهوری اسلامی" بود. این حزب مورد تأیید و حمایت شریعتمداری قرار داشت و شریعتمداری حتی عضویت در آن را یک وظیفه اسلامی و ملی می دانست.

با افشا شدن جزئیات کودتای نوژه که در آن بمباران بسیاری از ادارات، بیت امام و ... طراحی شده بود، به واسطه اعترافات قطب زاده و سید مهدی مهدوی، انگشت های اتهام به جانب شریعتمداری گرفته شد که وی در نهایت با پذیرش اتهامات وارده ، ناگزیر به اعتراف و ابراز ندامت شد. پس از روشن شدن نقش شریعتمداری در کودتا بود که دیگر مدارای انقلابیون و نظام با او پایان یافت و او از جانب جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مرجعیت خلع شد. در بیانیه جامعه مدرسین برای خلع مرجعیت آقای شریعتمداری آمده است:

 

بسمه تعالی

"اما من کان من الفقهاء صانئا لنفسه، حافظا لدینه، مخالفا لهواه و مطیعا لامر مولاه فعلی العوام ان یقلدوه کذالک لا یکون الا بعض فقهاء الشیعه "امام حسن عسگری (ع)فرمود:« فقهایی که خود ساخته و پاسدار دین و مخالف هوای نفس و فرمانبردار امام و مولای خود باشند، مردم می توانند از آنها تقلید نمایند و همه فقها وعالمان دین جز بعضی، چنین نیستند»

امت اسلامی، طلاب و فضلای حوزه های علمیه !، مردم مسلمان ، به ویژه مردم متدین و غیور آذربایجان!

از روزهای اول نهضت مقدس اسلامی از آقای شریعتمداری امور بسیاری صادر می شد که دست اندرکاران نهضت ، به ویژه جامعه مدرسین ، آنها را شایسته مقام مرجعیت شیعه نمی دانستند، ولی برای حفظ  وحدت و انسجام صف روحانیت ، از بازگو کردن آنها سخت دوری می جستند تا به حمدالله انقلاب مقدس اسلام پیروز گشت و مردم یک دل و یک جهت به این انقلاب دل بستند، ولی این شخص، برخلاف مصالح اسلام و انقلاب و برخلاف اعتقاد و نظر فقهی خود که در مجله "الهادی" و در حضور عده ای از مدرسین تصریح کرده بود، با اصل ولایت فقیه مخالفت کرد و دیدید آن چه دیدید و کرد آن چه نباید بکند. حتی فردی از همان اعوان و انصار خودش، یکی از پاسداران همان منزل را به قتل رساند و تا چند روز بهانه ای برای کوبیدن انقلاب به دست آورد و همچنان به مخالفت و کارشکنی و براندازی ادامه داد تا شرکت در کودتای نوژه و براندازی اخیر که در مصاحبه تلویزیونی قطب زاده خائن ملاحظه فرمودید، کیست که طرح کشتن امام و نابودی مردم جماران و براندازی جمهوری اسلامی را بداند و فریاد نزند؟ اگر بخواهیم امور خلاف عدالت را بشماریم، مثنوی هفتاد من کاغذ می شود، لذا ضمن تاکید براینکه مراجع قضایی منحصرا باید به این امر رسیدگی نمایند، بنا به وظیفه شرعی برخود لازم دانستیم که سقوط مشارالیه از شایستگی مرجعیت را بالصراحه اعلام نماییم تا افرادی از مسلمانان که در حالت تردید و دودلی بودند، تکلیف خود را بدانند و احیانا با تقلید خود به اسلام و انقلاب ضربه وارد نکرده باشند. گر چه طلاب عزیز و فضلا خود اعلان کردند که از گرفتن شهریه او خودداری خواهند کرد . ماهم تاکید بر خودداری همه آقایان از گرفتن آن را لازم می دانیم.

" افمن کان مؤمنا کمن کان فاسقا لا یستوون"

"ان ارید الا الاصلاح مااستطعت و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیب".

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم-1/2/1361

در پایان جهت مزید اطلاعات مخاطبین نشریه و روشن شدن وزانت علمی و فقهی اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اسامی اعضای محترم این جامعه ذکر می شود. این اسامی عبارتند از آقایان:

 محمدرضا آشتیانی، محمدابطحی کاشانی،رضا استادی، علیرضا اسلامیان،علیرضا اعرافی،ابراهیم امینی، علی ثابتی، محمود رضا جمشیدی،احمد جنتی،عبدالله جوادی آملی،سیدهاشم حسینی بوشهری، عبدالله خائفی، سید احمد خاتمی،سید محسن خرازی،ابوالقاسم خزعلی،حسین راستی کاشانی، محمود رجبی، مهدی شب زنده دار،محمد علی شرعی،احمد صابری همدانی،سیدحسن طاهری خرم آبادی،محمود عبداللهی، سیدمحمد غروی، محمد جواد فاضل لنکرانی، محمد رضا فاکر،غلامرضا فیاضی،محمد علی فیض گیلانی، سید جعفر کریمی، عباس کعبی، صادق لاریجانی آملی،عباس محفوظی،محمد محمدی گیلانی، سیدمحمد رضا مدرسی یزدی، علی اکبر مسعودی خمینی، محمد تقی مصباح یزدی،حسین مظاهری، مرتضی مقتدایی، ناصر مکارم شیرازی، مسلم ملکوتی،حسن ممدوحی، سیدمصطفی موسوی اصفهانی، محمد مومن، علی مومن، سیدابوالفضل میرمحمدی،علی نکونام گلپایگانی،عبدالنبی نمازی،علی نیری، ابوالقاسم وافی یزدی، سیدمحمود هاشمی شاهرودی،محمد یزدی.

 

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۹۱ ، ۱۹:۴۶
دکتر علی قدسی
توضیح : این استفتائات را بدون هماهنگی با مرکز امر بمعروف و نهی از منکر فضای مجازی آورده ام در صورتی که عیب و ایرادی از نظر آنها داشته باشند سریعا اعلام کنند تا نسبت به حذف آن از وبلاگ اقدام کنم.
حضرت آیت الله خامنه ای در پاسخ به استفتائاتی در مورد ماهواره جوابهای ذیل را ارائه فرموده اند:

سوال 1213: آیا خرید و نگهدارى و استفاده از دستگاه گیرنده برنامه ‏هاى تلویزیونى از ماهواره جایز است؟ و اگر دستگاه گیرنده مجانى به دست انسان برسد چه حکمى دارد؟

ج: دستگاه آنتن ماهواره‏اى از این جهت که صرفاً وسیله‏ اى براى دریافت برنامه‏ هاى تلویزیونى است که هم برنامه‏ هاى حلال دارد و هم برنامه‏ هاى حرام، حکم آلات مشترک را دارد. لذا خرید و فروش و نگهدارى آن براى استفاده در امور حرام، حرام است و براى استفاده ‏هاى حلال جایز است. ولى چون این وسیله براى کسى که آن را در اختیار دارد زمینه دریافت برنامه ‏هاى حرام را کاملاً فراهم مى ‏کند و گاهى نگهدارى آن مفاسد دیگرى را نیز در بر دارد، خرید و نگهدارى آن جایز نیست مگر براى کسى که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمى ‏کند و بر تهیه و نگهدارى آن در خانه‏ اش مفسده ‏اى هم مترتّب نمى ‏شود. لکن اگر قانونى در این مورد وجود داشته باشد باید مراعات گردد.

سوال 1214: آیا خرید و فروش دستگاه دریافت‏کننده کانالهاى ماهواره‏اى براى گرفتن کانالهاى ماهواره ‏اى جمهورى اسلامى براى کسى که در خارج از جمهورى اسلامى زندگى مى ‏کند، جایز است؟

ج: دستگاه مذکور هرچند از آلات مشترکى است که قابلیت استفاده حلال را دارد ولى چون غالباً از آن بهره ‏بردارى حرام مى‏شود و علاوه بر این بهره‏ گیرى از آن در خانه مفاسد دیگرى را هم در بر دارد، بنا بر این خرید و استفاده از آن در خانه جایز نیست، مگر براى کسى که اطمینان دارد از آن بهره‏ بردارى حرام نمى‏ کند و نصب آن در خانه نیز مفسده دیگرى را دربرندارد.

سوال 1215: اگر آنتن ماهواره‏اى علاوه بر دریافت کانالهاى جمهورى اسلامى، اخبار و بعضى از برنامه‏ هاى مفید کشورهاى عربى و خلیج فارس و همه کانالهاى غربى و فاسد را دریافت کند چه حکمى دارد؟

ج: معیار جواز استفاده از این دستگاه براى گرفتن برنامه ‏هاى کانالهاى تلویزیونى، همان است که قبلاً گذشت بدون اینکه بین کانالهاى غربى و غیر آن تفاوتى وجود داشته باشد.

سوال 1216: استفاده از آنتن ماهواره‏اى براى آگاهى از برنامه ‏هاى علمى یا قرآنى و مانند آن که از طریق ماهواره توسط دولتهاى غربى یا کشورهاى مجاور خلیج فارس و غیر آنها پخش مى ‏شوند چه حکمى دارد؟

ج: استفاده از این دستگاه براى دیدن و شنیدن برنامه‏ هاى علمى یا قرآنى و مانند آن، هرچند فى ‏نفسه مانعى ندارد، ولى به دلیل این که برنامه‏ هایى که از طریق ماهواره توسط دولتهاى غربى و بیشتر کشورهاى همسایه پخش مى‏شوند، غالباً در بردارنده آموزش افکار گمراه‏ کننده و تحریف حقایق و همچنین برنامه ‏هاى لهو و فساد هستند و حتّى مشاهده برنامه‏ هاى علمى یا قرآن ازطریق آنها موجب وقوع در فساد و ارتکاب حرام مى‏ گردد، بنا بر این شرعاً استفاده از آنتن‏هاى مذکور براى دیدن آن برنامه‏ها حرام است مگر آنکه برنامه ‏هاى مفید علمى یا قرآنى محض باشند و مشاهده آنها مستلزم هیچ فساد یا ابتلا به عمل حرامى نباشد، البته اگر قانونى باشد باید مراعات شود.

سوال 1217: شغل ما تعمیر دستگاههاى گیرنده برنامه ‏هاى رادیو و تلویزیونى است، در این اواخر مراجعات زیادى براى نصب قطعات و تعمیر آنتن‏هاى ماهواره‏اى صورت مى‏ گیرد، تکلیف ما در این‌باره چیست؟ خرید و فروش قطعات آنها چه حکمى دارد؟

ج: اگر از این دستگاه براى امور حرام استفاده شود که غالباً همینطور است و یا شما علم داشته باشید به اینکه کسى که قصد تهیه آنتن ماهواره‏اى را دارد، براى امور حرام از آن استفاده مى ‏کند، خرید و فروش و نصب قطعات و راه‏ اندازى و تعمیر و فروش قطعات آن جایز نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۹۱ ، ۱۸:۱۷
دکتر علی قدسی
33 سال پیش در چنین روزی
دیدگاه خوئینی‌ها در مورد نامزدهای ریاست جمهوری

خوئینی ها: مگر ممکن است مملکت این قدر بی ضابطه باشد ، انقلاب ایران آن قدر ضوابطش دقیق است که هر فردی قدم را به محض این که کج می گذارد ملت ایران راستش می کنند ، مگر ممکن است به یک چنین آشغال هایی اجازه بدهند که به عنوان نامزد ریاست جمهوری ، ایران را لکه دار کنند .

خبرگزاری فارس: دیدگاه خوئینی‌ها در مورد نامزدهای ریاست جمهوری


رخدادهای 21 دی 1358

چکیده

محمد موسوی خوئینی ها نماینده امام در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری طی سخنانی پیش از خطبه های نمازجمعه امروز تهران یکی از توطئه ها در آستانه انتخابات را نامزدی بیش از 100 تن در انتخابات دانست و گفت : حزبی که اساس جمهوری اسلامی ایران را قبول ندارد چگونه می خواهد سوگند یاد کند که پاسدار جمهوری اسلامی باشد. وی همچنین گفت : انقلاب ایران آن قدر ضوابطش دقیق است که هر فردی قدم را به محض این که کج می گذارد ملت ایران راستش می کنند ، مگر ممکن است به یک چنین آشغال هایی اجازه بدهند که به عنوان نامزد ریاست جمهوری ، ایران را لکه دار کنند .

حزب دموکرات کردستان ، هیئت نمایندگی خلق کرد و سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان ایران موسوم به کومله با انتشار اطلاعیه های جداگانه ای از نامزدی مسعود رجوی حمایت کردند .

علی اکبر ناطق نوری طی سخنانی در مراسم نمازجمعه امروز تهران که به امامت آیت الله منتظری برگزار شد گفت : در انتخابات ریاست جمهوری نباید به کسانی رای داد که به ولایت فقیه قائل نبوده و آن را مخالف آزادی  و دمکراسی می دانند.

افشاگری موسوی خوئینی ها در باره توطئه ها در آستانه انتخابات

محمد موسوی خوئینی ها نماینده امام در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در زمینه توطئه هایی که برای برهم زدن انتخابات ریاست جمهوری در این مرحله حساس انقلاب تدارک دیده شده است سخن گفت .

موسوی خوئینی ها : می پرسم این حزب که اساس جمهوری اسلامی ایران را قبول ندارد شما چگونه می خواهید رئیس جمهور مملکتی باشید که باید سوگند یاد کنید که پاسدار رژیم جمهوری اسلامی باشید .

من به عنوان ناظر در تبلیغات انتخابات می بایست نظارت کنم . اگر چنانچه بر اساس همین ضوابط که نمونه های آن را ارائه دادم ، ملت ایران اجازه می دهند که من افرادی را که صد در صد واجد صلاحیت نیستند حذف می کنم .

یکی از توطئه ها نامزدی بیش از 100 نفر در انتخابات ریاست جمهوری

وی طی سخنانی پیش از خطبه های نمازجمعه امروز تهران اظهار داشت : یکی از توطئه ها نامزدی بیش از    100 تن در انتخابات ریاست جمهوری است ، در کجای دنیا چنین چیزی را سراغ دارید ؟ وی ادامه داد : یقینا این تعداد فراوان نامزد های ریاست جمهوری برای ملت ایران به مفهوم آزادی و دموکراسی نیست به معنی هرج و مرج، بی ضابطه بودن و به معنی بی قاعدگی است ، همچنان که امام فرموده اند بدون تردید این اولین توطئه در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری بوده است .

چرا تبلیغات انتخاباتی آغاز نشده است ؟

خوئینی ها گفت : من به عنوان نماینده امام در نظارت بر تبلیغات انتخابات انجام وظیفه می کنم ، لابد این سوال برای ملت ایران مطرح است که چرا از روز گذشته تبلیغات بر اساس برنامه از پیش تعیین شده آغاز نشده است ؟

کسی که انتخابات را تحریم کرده چگونه می تواند رئیس جمهور شود

وی به چند تن از نامزدها اشاره کرده و گفت : یکی از نامزدها پوستر انتخاباتی و تبلیغاتی خود را آورده ، می بینم کاندیدای یک حزبی است که این حزب رژیم جمهوری اسلامی را به رسمیت نمی شناسد و در رفراندوم جمهوری اسلامی را تحریم کرده ، می پرسم این حزب که اساس جمهوری اسلامی ایران را قبول ندارد شما چگونه می خواهید رئیس جمهور مملکتی باشید که باید سوگند یاد کنید که پاسدار رژیم جمهوری اسلامی باشید ، جواب می دهد که نه آقا من به حضرت عباس شیعه هستم !

به این آشغال ها اجازه نمی دهیم ایران را لکه دار کنند

خوئینی ها گفت :  مگر ممکن است مملکت این قدر بی ضابطه باشد ، انقلاب ایران آن قدر ضوابطش دقیق است که هر فردی قدم را به محض این که کج می گذارد ملت ایران راستش می کنند ، مگر ممکن است به یک چنین آشغال هایی اجازه بدهند که به عنوان نامزد ریاست جمهوری ، ایران را لکه دار کنند .

من افراد فاقد صلاحیت را رد می کنم

هدف از مزاحمت من این بود که امام مسئله این 106 نفر نامزد را تأیید و یا رد آنها را به ملت واگذار کرده بود و من به عنوان ناظر در تبلیغات انتخابات می بایست نظارت کنم . اگر چنانچه بر اساس همین ضوابط که نمونه های آن را ارائه دادم ، ملت ایران اجازه می دهند که من افرادی را که صد در صد واجد صلاحیت نیستند حذف می کنم .

افراد تائید شده هم امکان دارد صلاحیت نداشته باشند

خوئینی ها در ادامه گفت :  اما افراد باقیمانده که اجازه تبلیغات خواهند داشت به معنای این نیست که من و یا دیگران صلاحیت آنها را صد در صد تأیید می کنم ، تشخیص واجد صلاحیت بودن امر بسیار خطیر و مهم است که این به عهده خود ملت ایران است . اما آن کاری که من خواهم کرد در صورتی که ملت ایران اجازه بدهند ، افرادی که صد در صد فاقد صلاحیت هستند حذف خواهم کرد .(1)

حزب دموکرات و کومله از نامزدی رجوی حمایت کردند

سخنان موسوی خوئینی ها با توجه به رویکرد کنونی وی و دوستانش آنچنان عجیب و شگفت انگیز است که باورکردنی به نظر نمی رسد .  خوئینی ها به حق می گوید فردی که به جمهوری اسلامی اعتقاد ندارد و انتخابات را تحریم کرده است چگونه می تواند رئیس جمهور همین نظام باشد ؟ او با عصبانیت می گوید مگر می شود به چنین آشغالهایی فرصت جولان داد؟ حال باید از او  پرسید در انتخابات خرداد 88 و فتنه بعد از آن دوستان سابق و لاحق وی چه کسانی بودند و به کدامین سو رفتند ؟

 

حزب دموکرات کردستان ، هیئت نمایندگی خلق کرد و سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان ایران موسوم به کومله با انتشار اطلاعیه های جداگانه ای از نامزدی مسعود رجوی حمایت کردند . سخنگوی دفتر عزالدین حسینی نیز در گفت و گو با خبرگزاری پارس تائید کرد که وی و حزب دمکرات کردستان و حزب کومله در انتخابات شرکت کرده و به رجوی رای خواهند داد . این مقام مسئول در دفتر عزالدین حسینی گفت : اوضاع کردستان آرام است . (3)

ناطق نوری : به کسی که مخالف ولایت فقیه است نباید رای داد

علی اکبر ناطق نوری طی سخنانی در مراسم نمازجمعه امروز تهران که به امامت آیت الله منتظری برگزار شد گفت : در انتخابات ریاست جمهوری نباید به کسانی رای داد که به ولایت فقیه قائل نبوده و آن را مخالف آزادی  و دمکراسی می دانند. وی اظهار داشت : مسئله ریاست جمهوری مسئله ساده و سطحی نیست ، رئیس جمهور باید خط عقیدتی و ایدئولوژیکیش روشن باشد ، به اسلام ، به قران و ولایت فقیه معتقد باشد ، با توجه به تاکید امام در مورد ولایت فقیه ما نباید بکسی رای بدهیم که بگوید ولایت فقیه مغایر دمکراسی است . (4)

ناطق نوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت : ما رئیس جمهور برای پیاده کردن قانون اساسی جمهوری اسلامی می خواهیم از این رو آنکس که مسلمان نیست نمی تواند رئیس جمهور شود و از عهده این کار بربیاید ، کسانی که رای به قانون اساسی ندادند ، سازمان ها و گروه هایی که اعلام کردند که به قانون اساسی رای منفی می دهیم حق کاندیدا شدن را ندارند ، مگر نه اینست که که رئیس جمهور باید پیاده کننده این قانون اساسی باشد این چه کاری است که کسی که به قانون اساسی رای منفی داده است نامزد انتخابات شده است ؟ (5)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 22 دی 1358، صفحه 2 ، سخنان موسوی خوئینی ها با توجه به رویکرد کنونی وی و دوستانش آنچنان عجیب و شگفت انگیز است که باورکردنی به نظر نمی رسد .  خوئینی ها به حق می گوید فردی که به جمهوری اسلامی اعتقاد ندارد و انتخابات را تحریم کرده است چگونه می تواند رئیس جمهور همین نظام باشد ؟ او با عصبانیت می گوید مگر می شود به چنین آشغالهایی فرصت جولان داد؟ و نمی گوید در انتخابات خرداد 88 و فتنه بعد از آن دوستان سابق و لاحق وی چه کسانی بودند و به کدامین سو رفتند ؟ آیا مجمع روحانیون مبارز که نقش فعالی در فتنه 88 داشت می تواند بعد از این در انتخابات نظامی که آن را به رسمیت نمی شناسد حضور یافته و یا برای حضور خود در آن شرطی تعیین کند ؟! خوئینی ها از حذف افراد فاقد صلاحیت سخن می گوید و ادامه می دهد حضور چنین افرادی در انتخابات مردم را دلسرد می کند و نمی گوید آیا حضور دوستان وی در انتخابات متعدد بعد از انقلاب با وجودی که به هیچ یک از اصول و مبانی نظام جمهوری اسلامی اعتقاد و التزامی نداشته اند نیز از این قاعده تبعیت می کند ؟

3- جمهوری اسلامی ، 22دی1358، صفحه 1

4- جمهوری اسلامی ، 22دی 1358، صفحه 2

5- کیهان ، 22دی1358، صفحه 5 ، مقصود ناطق نوری افرادی مثل مسعود رجوی و سازمان هایی مثل منافقین بود که در جریان رفراندوم قانون اساسی حضور در انتخابات را تحریم کرده بودند .

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ دی ۹۱ ، ۱۹:۲۲
دکتر علی قدسی

 روز 5 اسفند سال 1284 شمسی، در محله قدیمی خیابان در شهر تبریز، فرزند مشهدی جعفر و آسیه خانم یعنی رسول چشم به جهان گشود. آسیه خانم یکی از گریه کنان روضه امام حسین (ع)، با عشق و محبتی که به مولا داشت فرزند خود را بزرگ کرد ولی بازیهای روزگار از رسول، جوانی خلافکار و لاابالی بارآورد. بعد از سنین بیست و چهار پنج سالگی، رسول شهر و دیار خود را رها کرد و به تهران آمد. از آنجایی که رسول آذری زبان بود در تهران به رسول ترک شهرت یافت. یکی از شبهای دهه اول محرم بود و رسول ترک دهانش را از نجاستی که خورده بود با آب کشیدن به خیال خود پاک کرد چرا که باز می خواست به همان هیأتی برود که شبهای گذشته نیز در آن شرکت داشت. ولی این بار گویا فرق می کرد. پچ پچ مسئولان هیأت که با نیم نگاهی او را زیر نظر داشتند برایش ناخوشایند بود. رسول یکی از قلدرهای شروری بود که حتی مأموران کلانتریهای تهران از اینکه بخواهند با او برخورد جدی داشته باشند بیم و هراس داشتند. می شود گفت که رسول از انجام هیچ گناهی مضایقه نکرده بود و این به زعم هیأتی ها که او در مجلسشان بود، گران تمام می شد. بالاخره یکی از میان آنها برخواست و در مقابل رسول قد راست کرد و در برابر لبخند رسول، از او با لحنی تند خواست که ازمجلس بیرون رود. رسول ساکت بود و فقط با ناراحتی به حرفهای او گوش می داد. خیلی ناراحت و عصبانی شد ولی چیزی نمی گفت. همه جا را سکوت فراگرفته بود. به گمان بعضی ها و طبق عادت رسول می بایست دعوایی راه می افتاد اما او بدون هیچ شکایتی و با دلی شکسته آنجا را ترک کرد و رو به سوی خانه حرکت کرد. هرچند رسول آدمی بسیار قلدر و شرور بود ولی اعتقادش به آقاامام حسین (ع) به اندازه ای بود که به او اجازه نمی داد تا از خادمان حسینی (ع) کینه و عقده ای به دل بگیرد و دعوا کند. آن شب نیز مثل شبهای دیگر گذشت. صبح خیلی زود بود و هنوز شهر هیاهوی روزانه خود را شروع نکرده بود که در یکی از خانه ها باز شد و مردی بیرون آمد. از حالتش پیدا بود که برای انجام امری عادی و روزمره نمی رود. او به سوی خانه رسول ترک می رفت. به جلوی درخانه رسید و شروع به در زدن کرد. رسول با شنیدن صدای در، خود را به پشت در رساند و در را باز کرد. پشت در کسی را می دید که به طور ناخودآگاه نمی توانست از او راضی باشد، بله، حاج اکبر ناظم مسئول هیأت دیشبی بود. همان هیأتی که رسول دیگر حق نداشت به آنجا برود. اما برخورد گرم و صمیمی حاج اکبر حکایت از چیز دگیری داشت. بعد از کلی معذرت خواهی، از رسول خواست تا در شبهای آینده در جلسات آنها شرکت کند اما چرا؟ مگر چه شده؟ ناظم دیگر بیش از این نمی خواست توضیح دهد ولی اصرار رسول پرده از رازی عجیب برداشت.

مرحوم حاج اکبر ناظم در شب گذشته در عالم خواب دیده بود که در شبی تاریک در صحرای کربلاست. او تصمیم می گیرد که به طرف خیمه های امام حسین (ع) برود ولی متوجه می شود که سگی در حال پاسبانی از آنجاست و به هیچ کس اجازه نزدیک شدن به آن خیمه ها را نمی دهد. ناظم زمانی که می خواهد به آنجا نزدیکتر شود، سگ به او حمله می کند. وقتی که می خواهد خود را از چنگال آن سگ رها کند متوجه منظره ای عجیب می شود، بله، چهره آن سگ همان چهره رسول ترک بود. مسئول پاسبانی از خیمه ها ی امام حسین (ع) را رسول ترک برعهده داشت. این همان چیزی بود که در رسول انقلابی عظیم ایجاد کرد و به یکباره از رسول ترک، حربن یزید ریاحی دیگری ساخت. بله، رسول به یکباره اسیر زلف یار شده بود و دیگر هر چه بر زبان می آورد شهد و شکری سوزان بود؛ دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند او از آن روز به بعد یکی از شیداترین و دلسوخته ترین دلداده ها و ارادتمندان به امام حسین (ع) می شود به گونه ای که هر سخنی  که از او درباره آقا بیرون می آمد، هر شنونده ای را گریان و منقلب می ساخت و از این رو به حاج رسول دیوانه شهرت یافت و داستانهای شگفت انگیزی از او نقل می شود که ارادت او را به این خاندان عزیز اثبات می کند.
سرانجام در شب نهم دی ماه سال 1339 شمسی مصادف با پانزدهم رجب سال 1380 قمری درحالی که او حاج اکبر ناظم را بر بالین خود می بیند با گفتن مکرر »آقام گلدی ، آقام گلدی« روح بزرگش از بدنش خارج و به دیار باقی می شتابد. جنازه مطهرش را در قم، در کنار تربت پاک خانم فاطمه معصومه (س) در قبرستان حاج آقای حائری (قبرستان نو) به خاک می سپارند. روحش همنشین ابدی مولایش باد.

منبع:کتاب رسول ترک  مولف:محمد حسین سیف اللهی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ دی ۹۱ ، ۲۱:۳۳
دکتر علی قدسی
یک شبى مجنون نمازش راشکست
بی وضو در کوچه ى لیلا نشست
عشق،آن شب مست مستش کرده بود
فارغ از جام الستش کرده بود!
گفت یا رب از چه خوارم کرده اى
بر صلیب عشق دارم کرده اى
خسته ام زین عشق دل خونم نکن
من که مجنونم،تو مجنونم نکن
مرد این بازیچه دیگر نیستم
این تو و لیلاى تو...من نیستم!!
گفت اى دیوانه،لیلایت منم
در رگت پنهان و پیدایت منم
سالها با جور لیلا ساختی
من کنارت بودم ونشناختی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ دی ۹۱ ، ۲۱:۲۸
دکتر علی قدسی