ای قلم سوزلرینده اثر یوخ

وبلاگی فرهنگی اجتماعی و بیشتر سیاسی

ای قلم سوزلرینده اثر یوخ

وبلاگی فرهنگی اجتماعی و بیشتر سیاسی

این وبلاگ معمولا و بیشتر مسائل و اتفاقات سیاسی استانی و کشوری و منطقه ای و بعضا جهانی را مورد بررسی قرار میدهد.
اعتقاد ندارم همه مطالبی که در این وبلاگ نوشته میشود مورد قبول همگان باشد.اما نکته ای که برایم مهم است این است که مطالب بدون هیچگونه کینه و کدورتی و به دور از هواهای نفسانی خودم نگاشته شده است.به نظریات و منطق مخاطبان احترام قائل هستم و تنها انتظارم این است که با انتقادات و پیشنهادات دوستان در فضای مجازی اینترنت هر روز بر بالندگی فکر و اعتقاداتم اعتلاء بخشم. همین

۱۷ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: یک قاچاقچی مشهور موادمخدر به نام «تمساح خلیج » را دستگیر کرده‌ایم که ٢٨ هزار میلیارد تومان تراکنش مالی تا زمان دستگیری داشته است.
معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: یک قاچاقچی مشهور موادمخدر به نام «تمساح خلیج » را دستگیر کرده‌ایم که ٢٨ هزار میلیارد تومان تراکنش مالی تا زمان دستگیری داشته است.
صبح امروز معاون اداره نظارت بر قانونمندی دادستانی کل جمهوری ارمنستان و هیات همراه به نمایندگی از دستگاه قضایی این کشور با معاون قضایی دادستان کل کشورمان دیدار کردند.
در این دیدار راهکار‌های مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته مورد بررسی قرار گرفت.
سعید عمرانی معاون دادستان کل کشور در امور مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان یافته در ابتدای این نشست با اشاره به سوابق تاریخی دو کشور از ضرورت‌های مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته گفت و توضیح داد: امروز در بسیاری از مکان‌های دنیا شاهد قاچاق مواد مخدر، تروریستم، قاچاق انسان و قاچاق اعضای انسان و مهاجرت‌های غیرقانونی هستیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر همکاری‌های قضایی وجود نداشته باشد هیچ کشوری به تنهایی قادر به کنترل آن نخواهد بود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه ایران و ارمنستان از روابط مناسبی برخوردار هستند.
عمرانی در ادامه تاکید کرد: کشور ایران به علت وضعیت جغرافیایی در همسایگی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد مخدر قرار گرفته است و آن‌ها در سایه‌ای که گروه‌های ائتلاف ایجاد کرده‌اند تولید مواد مخدر شان از ٢٠٠ تن به ١٠ هزار تن افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که متاسفانه بیش از ٩٠ درصد این مواد به خاطر وضعیت جغرافیایی باید از ایران عبور کند.
معاون قضایی دادستانی کل کشور در امر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته در ادامه این دیدار با اشاره به نگاه بشر دوستانه ایران گفت: ما در این راه ٣٨٠٠ شهید و کشته و ١٢هزار جانباز و از کار افتاده داده‌ایم.
عمرانی خاطر نشان کرد: کافی بود ما چشمانمان را می‌بستیم تا اروپا نمی‌تواست از باتلاق مواد مخدر خارج شود. ایران با اقداماتی که تاکنون انجام داده است توانسته از خطر نفوذ مواد مخدر به کشورهای همسایه جلوگیری کند.
معاون قضایی دادستان کل کشور با بیان اینکه از همسایگان و اروپا انتظار داریم در این راه به ما کمک کنند، تاکید کرد: ما اگر چه از همسایگانمان راضی هستیم، اما از اروپاییان رضایت نداریم. ما امروز وقتی مواد اولیه مخدرها را کشف می‌کنیم متوجه می‌شویم که مبدا این مواد اروپا بوده است.
معاون قضایی دادستان کل کشور در ادامه با بیان اینکه نسبت به سال گذشته افزایش ١٧ درصدی کشفیات مواد مخدر داشته‌ایم گفت:۶٠ تا ٧٠ درصد زندانیان ایران مربوط به مواد مخدر هستند. خوشبختانه در سال‌های اخیر باند‌های بزرگ مواد مخدر را کشف کرده‌ایم که تراکنش‌های مالی بزرگی داشتند.
عمرانی خاطر نشان کرد: امروز ما با قاچاقچیانی مواجه هستیم که با پهپاد مواد مخدر جابجا می‌کنند، اما ما توانسته ایم در این زمینه به موفقیت‌های بسیار زیادی دست یابیم. به طوری که یک قاچاقچی مشهور به نام «تمساح خلیج » را دستگیر کرده‌ایم که ٢٨ هزار میلیارد تومان تراکنش مالی تا زمان دستگیری  داشته است.
**شیوه‌های کشف قاچاق مواد مخدر همواره در حال بروز رسانی است
در ادامه این نشست علی اکبر بختیاری دادیار دیوان عالی کشور با بیان اینکه شیوه‌های جرم و قاچاق مواد مخدر همواره در حال گسترش و به روز شدن است گفت: قانون و مقامات ما همیشه به دنبال کشف این جرائم هستند.
رییس دفتر دادستان کل کشور خاطر نشان کرد: امیدوارم همکاری‌های دو کشور در امر مبارزه با مواد روز به روز بیشتر شود و این همکاری‌ها گسترش یابد.
در این دیدار نماینده دادستان کل کشور ارمنستان هم به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در زمینه مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته پرداخت و بر ادامه همکاری ها تاکید کرد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۸ ، ۲۰:۴۴
دکتر علی قدسی
 
یک فرمانده نظامی روسیه از حملات تروریست‌ها به مواضع ارتش سوریه در ادلب خبر داد و ضمن بیان اینکه هفده نظامی سوری جان باختند، گفت که حدود دویست تروریست نیز کشته یا زخمی شدند.
«یوری بورکنوف» رئیس مرکز صلح روسیه در سوریه اعلام کرد که گروه‌های تروریستی دیروز به مواضع ارتش سوریه در جنوب استان ادلب حمله کردند و درگیری سختی میان طرفین در گرفت.
 
به گفته بورکنوف، هفتده نیروی نظامی ارتش سوری در حملات تروریست‌ها در ادلب جان باختند.
ژنرال بورکنوف روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: «ارتش سوریه دو حمله شبه‌نظامیان «هیئة التحریر الشام»، «انصار التوحید» و «حراس الدین» در منطقه ادلب را دفع کردند. هفده نظامی ارتش سوریه جان باختند و از تروریست‌های وابسته به گروه‌های فوق الذکر نیز حدود ۲۰۰ نفر کشته یا زخمی شدند».
به گفته این نظامی ارشد روس، در ساعت ۹:۴۵ دقیقه ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر)، بعد از حملات خمپاره‌ای ابتدایی، حدود ۳۰۰ تروریست که با خودرو‌های زرهی حمایت می‌شدند حملاتی را به ساکنان سنجار در ادلب در بخش «تل هزنا» آغاز کردند. این گروه‌های تروریستی سپس به مواضع ارتش ملی سوریه در عمق ۱.۵ کیلومتری حمله کردند، اما با آتش توپخانه ارتش و حملات هوایی متوقف شدند. نیم ساعت بعد ۴۰۰ تروریست دیگر که آن‌ها نیز با خودرو‌های زرهی مسلح، وانت‌های مجهز به مسلسل و نیروی پیاده حمایت می‌شدند مجددا به مواضع نیرو‌های حکومت سوریه در بخش «سوقات زرزور» حمله کردند و قصد داشتند به مناطق مسکونی «ابو دالی» دسترسی پیدا کنند.
در عین حال مرکز موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه نزدیک به معارضان اعلام کرد که ۷۰ نفر از شبه نظامیان در درگیری با نیرو‌های ارتش سوریه کشته شده‌اند.
بورکنوف در ادامه اضافه کرد، هر دوی این حملات را نیرو‌های ارتش سوریه دفع کردند. با این حال هفده نظامی سوری کشته و چهل‌ودو نفر مجروح شدند. تروریست‌ها نیز از کشته و زخمی شدن حدود دویست نیروی خود خبر داده‌اند.
ارتش سوریه شامگاه پنجشنبه گذشته پس از بمباران هوایی گسترده مواضع تروریست‌ها موفق شد منطقه «ام جلال» در جنوب ادلب را از اشغال جبهه النصره و اجناد القوقاز آزاد کند.
مقامات سوری بار‌ها تأکید کردند که این استان را از تروریست‌ها پس خواهند گرفت.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۸ ، ۲۰:۳۹
دکتر علی قدسی

سردار سرلشکر پاسدار ‌حسین سلامی:

امروز فرصتی ایجاد شد تا با رزمندگان امنیت این سرزمین که نشانه‌های بصیرت و سمبل غیرتند دیدار کنیم که این رزمندگان برپا نگه دارنده قائمه‌های نظام‌اند و بیرق‌ها را برافراشته نگه می‌دارند و نمی‌گذارند پرچم امامت و ولایت بر زمین بیفتد.

واقعیت این است که اگر همین اندازه جمعیت در کنار ائمه ما بود آن ماجراهای غم‌انگیز هرگز در صدر اسلام به وقوع نمی‌پیوست.

حضور شما بسیجیان در این فضا به مثابه جهادی بزرگ است، زیرا که حضور و بیداری شما دشمن را ترسانده و جلو نمی‌آیند و دور می‌کند، هر کجا که نور بتابد ظلمت، تیرگی و تاریکی به نیستی می‌رود.

باور کنید که در این 41  سال تنها به قوت حضور شما که همواره تابع ولی امر مسلمین هستید هر توطئه، فتنه‌ و جنگی‌ سرد و خاموش شده ‌و دشمنان را بی‌روح، افسرده و ناامید کرده است.

شما حقیقتاً برای این ملت، عزّت، سرافرازی، امنیت و آرامش می‌آفرینید و آرامش‌بخش مردم هستید و همواره در مقابل اقدامات ناامیدکننده‌های دشمن ایستادگی می‌کنید.

دشمن همه راه‌ها را تجربه کرده و هیچ کشوری در طول حیات بشر به اندازه ملت ایران در طول تاریخ و حیات بشر در این کره خاکی به اندازه ملت در معرض تهاجمات سنگین شیاطین کوچک و بزرگ عالم نبوده، ولی به فضل الهی ایستادگی کرده و باشکوه از هر حادثه‌ای با افتخار، آبرومندی و شرف عبور کرده است.

مردم می‌دانند سعادت آن‌ها در گِرو حمایت از امام است و وقتی امام مسلمین در میدان نبرد جهانی شجاعانه ایستاده است مردم او را همانند نگین در حلقه انگشتری مهر خود می‌گیرند و با هم قله‌ها را فتح می‌کنند.

مردم ایران در شکستن دشمنان هنرمندند و در ناکام کردن آن‌ها شاهکار می‌آفرینند لذا این بار نیز به بهترین شکل پیش رفته و جوانان به میدان آمدند و ما  از شکوه حضور و صبر خانواده شهیدان و جانبازان ‌تشکر می‌کنیم که ما را در پیمودن این راه مصمم‌تر می‌کند.

در حال حاضر به دشمن و خیمه آن‌ها نزدیک هستیم و آن‌ها در حال عقب‌نشینی هستند و در حال عقب‌نشینی این فتنه‌ها را برپا می‌کنند ولی مردم ما نشان دادند که محاسبات دشمن همیشه اشتباه است.

دشمنان فکر می‌کنند که مردم برای مشکلات اقتصادی به آن‌ها رجوع خواهند کرد در صورتی که برای ملت ما پناهگاه ایمان است، دشمن، دشمن است و آنها فکر می‌کنند با فشار اقتصادی می‌توانند ملت ایران را تسلیم کنند در ‌صورتی ‌که پناهگاه این ملت فقط قرآن و ایمان است.

هر چه فشار اقتصادی دشمن بیشتر شود مردم مصمم‎تر از پیش ایستادگی می‌کنند، زیرا که می‌دانند دشمن در پی ایجاد ناامنی در کشور است.

انبیا الهی آمدند که حکم خدا را روی زمین جاری کنند تا توحید و خداپرستی روی زمین برقرار شود و این همان نظامی است که حضرت علی(ع) و سایر بزرگان دین در راه دستیابی به آن شهید شدند و حال این آرزو تحقق یافته و این بیرق برافراشته شده ‌و پرچم عاشورا در همه جا در حال اهتزار است و این جوانان تربیت شدگان غیرت حضرت ابوالفضل (ع) هستند که این بیرق را برافراشته‌اند.

خاموش کردن فتنه‌ها سند وفاداری ملت و در دستان مردم است و ما به دشمنان می‌گوییم شما را تعقیب می‌کنیم، می‌یابیم‌ و انتقام می‌گیرم.

به شما می‌گوییم که اگر دست از فتنه برندارید، منافعتان را به آتش می‌کشیم و این آخرین کلام ماست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۸ ، ۰۰:۱۲
دکتر علی قدسی

آقای روحانی؛ قرار بود رفاه بیاورید اما نان شب را هم بردید!

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در سخنرانی روز دانشجو در مقابل رئیس جمهور گفت: قرار بود آنقدر رفاه بیاورید که ۴۵ هزار تومان به حساب هم نیاید، نه آنکه خیل مردم گرفتار نان شب باشند.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در سخنرانی روز دانشجو در مقابل رئیس جمهور گفت: قرار بود آنقدر رفاه بیاورید که ۴۵ هزار تومان به حساب هم نیاید، نه آنکه خیل مردم گرفتار نان شب باشند.
حمیدرضا قائم پناه- دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در مراسم روز دانشجو، که امروز با حضور رئیس جمهور در دانشگاه نسیبه فرهنگیان برگزار شد به عنوان نماینده بسیج دانشجویی این دانشگاه سخنرانی کرد که متن سخنان وی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و همراهان گرامی
سلام علیکم
به دانشگاه فرهنگیان، نقطه ثقل نظام آموزش و پرورش خوش آمدید.
۶ سال گذشت؛ ۶ سال از عمر دولتی گذشت که قرار بود ۱۰۰ روزه مشکلات کشور را حل کند.
تقویم دستتان هست؟! بیش از ۲۲۰۰ روز گذشت و هنوز ملت ما منتظر حل مشکلات ابتدایی شان هستند.
قرار بود آنقدر رفاه بیاورید که ۴۵ هزار تومان به حساب هم نیاید، نه آنکه امروز خیل مردم گرفتار نان شب باشند. البته خیالتان راحت! ۴۵ هزارتومان برای مردم هیچ شد، هییییچ!
قرار بود عزت پاسپورت ایرانی را برگردانید، نه اینکه پاسپورت ایرانی را به قهقرا ببرید
قرار بود شفافیت سرلوحه کارتان و مردم محرمتان باشند، نه اینکه با سرکشی از قانون لیست اموال خود و وزرای میلیاردی تان را ارائه نکنید، مگر چه دارید که از ملت پنهان می‌دارید؟
آقای روحانی!
چه بگوییم از داستان تلخ برجام نافرجامی که قرار بود یک شبه تمامی تحریم‌ها را بردارد و چرخ زندگی مردم را بچرخاند و آب خوردن مردم را حل کند.
حل شد، اما این امید مردم بود که در ناامیدی وعده‌های واهی جنابعالی حل شد.
در گرانی و تورم افسارگسیخته دولت خوش تدبیر شما حل شد.
در ورشکستگی صنعت و اقتصاد و سیاست دولتتان حل شد.
در کاهش ارزش پول ملی و عدم پذیرش پول ملی حتی درکشور‌های جنگ زده حل شد.
در سه برابر شدن یک شبه بنزین حل شد.
در چند برابر شدن قیمت گوشت و برنج و میوه و سبزیجات حل شد.
در سه برابر شدن قیمت مسکن و غیر قابل دسترس شدن آن برای مردم، در تدبیر جنابعالی حل شد
آقای رییس جمهور!
درخت برجام گل کرد و میوه داد
مردم امروز درحال تناول سیب و گلابی برجامتان هستند
بس است دیگر، تاکی میخواهید خود را در برابر غرب وحشی تحقیر کنید و التماس آنان را داشته باشید، بجای اتکا وانتظار از غرب به جوانان برومند ایران اسلامی تکیه کنید.
باور کنید می‌توانیم
مشکلاتی که پیش روی ماست، قابل حل است
این مشکلات چیزی نیست در برابر اراده‌ی پولادین ملت با شرف ایران.
اما چه کنیم از کلید شما؟ که یا ظاهرا شکسته است؟ یا اینکه آن را برعکس چرخانده اید؟
آقای رئیس جمهور!
بدانید که عبرت دوران شدید و تاریخ فراموش نخواهد کرد و آیندگان خواهند دانست، فروش عزت ملت در ژنو و لوزان و کنار رود راین، جز خفت و ذلت در برابر دشمن چیزی نداشت
آقای شیخ حسن روحانی
ظاهرا جو امنیتی دیگر دانشگاه‌ها، شما را مفتخر به حضور در دانشگاه فرهنگیان نمود. دانشگاهی که ۶ سال است به عنوان رییس هیئت امنایش، نه حاضر بودید در جلسات آن حاضر شوید و نه اسم آن را به زبان بیاورید.
حضورتان را به عنوان ریاست هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان گرامی می‌داریم، ولی اگر خداناکرده خواسته اید از فضای نجیبانه و متانت دانشجومعلمان برای خود، ایمنی در برابر مطالبات دانشجویی ایجاد کنید؛ اشتباه نمودید
امروز در برابر نسل نوی تحول خواه نظام تربیت رسمی کشور قرار گرفته اید که برعکس شما به جای التماس بیگانه و اجرای سند برجام صفت ۲۰۳۰، راه برون رفت را در اتکای به اندیشه و فکر و همت خود مبتنی بر سند تحول بنیادین می‌دانند.
امروز در برابر نسل نوی معلمی هستید که شرافت معلمی را در هویت خود می‌یابند و نه با طرح ننگین خرید خدمات آموزشی، معلم را، چون کالایی قابل فروش ببیند و تربیت را در بازار به ثمن بخس به آموزش بفروشند.
امروز در برابر معلمینی هستید که دستگاه تربیت رسمی را هزینه بر نمی‌دانند، بلکه آن را سرمایه گذاری برای شکوفایی آینده ایران زمین می‌دانند.
امروز در دانشگاهی هستید که به دلیل ظلم‌های متعدد جنابعالی و دولت محترمتان، بجای آنکه انرژی خود را صرف تربیت دانشجومعلمانی در تراز انقلاب بکند، صرف تلاش برای حیات خود و عبور از خیانت‌های مشاوران آشنایتان برای حذف این دانشگاه و عبور مشکلات ابتدایی زیرساختی آن می‌کند.
امروز در برابر نو معلمانی هستید که صدای گویای تمام معلمین ایران هستند که نه از فقر که از تبعیض گله مندیم.
آقای روحانی بدانید؛ ما معلمین
از حقوق اندک گله داریم.
از اختلاس گله داریم
از صندوق ذخیره فرهنگیان گله داریم
از عدم اجرای صحیح رتبه بندی گله داریم
از برون سپاری تربیت معلم گله داریم
از نگاه هزینه‌ای به آموزش و پرورش گله داریم
از معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها و دیگران گله داریم.
از بی صداقتی‌ها گله داریم
از سیاست زدگی گله داریم.
از کاهش بودجه اندک آموزش و پرورش برای سال بعد گله داریم.
از مدارس نا ایمن و کپری گله داریم
آقای دکتر روحانی
بدانید نسل آینده معلمی اجازه نخواهد داد که دولتی سرکار بیاید و ذخیره چندهزار میلیاردی فرهنگیان را به تاراج بدهد و بدون عذرخواهی و جبران آن، با حاشیه امن به کنار برود.
بدانید نسل آینده معلمی اجازه نخواهد داد که دولتی سرکار بیاید که با فروش مدرسه و معلم، تربیت را به مسلخ تفکرات نئوکینزی خود ببرد و عدالت را به عنوان هدف تمام انبیا و اولیای الهی به پای اشرافیت مسخ قدرت و ثروت ذبح نماید.
بدانید نسل آینده معلمی اجازه نخواهد داد تا هیچ رییس جمهوری با سواستفاده از نیاز‌های مالی معلمی، به اسم رتبه بندی و هرچیز دیگر شرافت اورا به سخره بگیرد و با رسانه‌ای کردن دم به ساعت داده‌ها و نداده‌ها به معلمان، عزت آنان را خرد کنید.
آقای روحانی
برای پیشرفت کشور باید به درون کشور برگردید. اتکا به جوانان برومند ایران اسلامی تنها راه حل برون رفت از مشکلات فعلی است؛ بیایید در این ماه‌های پایانی دولتتان، باقیات صالحات به جا بگذارید و از فرصت باقی مانده برای حل مشکلات کشور با همت بیشتر بهره ببرید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آذر ۹۸ ، ۲۰:۲۴
دکتر علی قدسی

درحالی‌که همه برنامه‌های مهار بحران ارزی در حال اجرایی شدن است؛ کارشناسان اقتصادی این نوع سیاستگذاری‌ها را در راستای شوک‌درمانی در اقتصاد اعلام کرده و نسبت به تبعات آن هشدار دادند.

 

اقتصاد ایران در مسیر شوک درمانی

درحالی‌که همه برنامه‌های مهار بحران ارزی در حال اجرایی شدن است؛ کارشناسان اقتصادی این نوع سیاستگذاری‌ها را در راستای شوک‌درمانی در اقتصاد اعلام کرده و نسبت به تبعات آن هشدار دادند.
شوک‌درمانی در اقتصاد معمولاً به اقداماتی مانند دست کشیدن دولت از کنترل قیمت‌ها، حذف یارانه‌ها و آزادسازی تجارت با یک کشور اطلاق می‌شود که در بیشتر موارد با حجم زیادی از خصوصی‌سازی‌ دارایی‌های عمومی‌همراه می‌شود.

*ایجاد شوک‌درمانی در اقتصاد ایران
التهاب، نابسامانی، رشد قیمتها و بحرانهای پی‌درپی در بازارهای ارز، سکه، مسکن و رونق فزاینده بورس ازیک‌طرف؛ کاهش قدرت خرید جامعه، رکود توأمان با تورم؛ این روزها اوضاع‌واحوال اقتصاد است. رئیس‌جمهوری و مسئولان اقتصادی و حتی دیگر دست‌اندرکاران نیز هر بار وجود عوامل خارجی را دلایل اصلی اوضاع وخیم اقتصادی می‌دانند. در این میانه نیز هر بار از برنامه‌های ساماندهی اقتصادی رونمایی می‌کنند؛ اما با اجرای هر بندی از برنامه‌ها، اقتصاد یک گام بحرانی‌تر از گذشته می‌شود. بی‌ارادگی نیز واژه‌ای دیگری است که گاهی از طریق برخی مسئولان اقتصادی بیان می‌شود. همین چند وقت پیش بود که عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی که اتفاقاً دو ماهی نیست که بر صندلی ریاست این نهاد پولی تکیه داده، از بی‌ارادگی در جلوگیری از افزایش نقدینگی و هدایت آن به تولید گفته بود؛ اما نگفت که آیا دولت بی‌اراده است یا ...؟ رفتارهای نمایشی و تشریفاتی بودن دستورالعمل‌ها در راستای مقابله با بحران گرانی نیز از دیگر موضوعاتی است که در این چند وقت اخیر در اقتصاد کشور مشاهده می‌شود. همه این عوامل را اگر در کنار کاهش دخالت دولت در بازار سکه و واگذاری تخصیص ارز به صنایع بالادستی یا پتروشیمی‌ها که اغلب کارشناسان اقتصادی از آنها بانام خصولتی‌ها یاد می‌کنند، قرار بگیرد، نشان می‌دهد که سیاستگذاری‌ها و رفتارهای دولت همان سیاست‌ها و رفتارهایی هست که حدود سی سال پیش یعنی در دوره دولت اول سازندگی اجرایی شدند. در آن دوره دولت اول سازندگی که پنجمین دولت در زمان جمهوری اسلامی‌هست به ریاست مرحوم‌هاشمی‌رفسنجانی برای عبور از بحران‌های اقتصادی و ایجاد رونق به سفارش صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، سیاست تعدیل ساختاری یا آزادی سازی قیمت‌ها را اجرایی کرد. اغلب کارشناسان اقتصادی همان هنگام به این موضوع انتقاد داشته و آن را شوک‌درمانی در اقتصاد نامگذاری کردند. همان هنگام گرانی، تورم بالا و بحران‌های پولی و مالی و از همه مهمتر رکود اقتصاد کشور را در برگرفت. از آن‌طرف شکاف طبقاتی و نابرابری اجتماعی کشور را با بحرانهای اجتماعی روبه‌رو کرد. خصوصی‌سازی که می‌باید به مردمی‌بودن اقتصاد می‌انجامید، به خصولتی تغییر ماهیت داد ؛ چراکه نهادهای وابسته به دولت واگذاری‌ها را به دلیل نبود شفافیت مالی و اطلاعاتی قرق کرده بودند. حالا باگذشت حدود سی سال از آن ماجرا بار دیگر اقتصاد با یک شوک‌درمانی مواجه شده است. بحرانهای پی‌درپی ارزی و کلونی فسادی که همه ابعاد اقتصاد کشور را در برگرفته از نتایج این نوع شوک‌درمانی جدید اقتصادی است. این چهارمین شوک‌درمانی است که در ایران اتفاق می‌افتاد. چراکه مرحله دوم و سوم شوک‌درمانی در دولت دوم احمدی نزاد صورت گرفت. جایی که هدفمندی یارانه اجرایی شد و سپس بحران گرانی کالا و خدمات با افزایش نرخ ارز در سال‌های 90 تا 91 انجام گرفت.

*نتایج حاصل از شوک‌درمانی در اقتصاد ایران
همان‌گونه که گفته شد، اولین باری شوک به اقتصاد ایران وارد شد، دهه هفتاد شمسی بود. وقتی‌که اقتصاد ایران زیر آوار هزاران خروار خرابی مانده بود، دولت سازندگی برای اصلاح اقتصاد کشور و رشد و توسعه، بنا به سفارش سازمان‌های مالی جهانی، سیاست تعدیل ساختاری را اجرایی کرد. دولت وقت در آن زمان، با تمرکز بر خصوصی‌سازی و آزادسازی اقتصادی شوک‌درمانی اقتصادی را اجرایی کرد، اما نتیجه‌ای که به دست آمد برخلاف سیاست‌گذاری دولت سازندگی بود. آنچه پس از شوک‌درمانی اول درسالهای نخستین دهه هفتاد اتفاق افتاد و شوک‌درمانی که در سالهای 89 و 91 پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و افزایش سرسام‌آور نرخ ارز ،چیزی جز افزایش شکاف طبقاتی و کاهش درآمدها در برابر هزینه‌ها و همچنین از بین رفتن فرصت‌های شغلی عاید اقتصاد کشور نشد. بر پایه آمارهای داده‌شده از طرف بانک مرکزی، افزایش هزینه‌های سبد معیشت خانوارهای مزدبگیر و دیگر دهک‌های جامعه به پنج میلیون تومان در مقابل کاهش درآمد آنها، افزایش شکاف طبقاتی و اینکه 90 درصد ثروت کشور در اختیار 4 تا 8 درصد مردم قرار دارد. از سویی دیگر همین بانک چند وقت پیش اعلام کرد که افرادی که زیر یک‌میلیون و 700 هزار تومان حقوق می‌گیرند، از نبود امنیت غذایی رنج می‌برند.
در این وضعیت اما آنچه بیش از هر موضوع دیگری وضعیت جامعه را ملتهب کرده شکاف طبقاتی و پررنگ شدن آن بین دارا و ندار است. طبق آمار بانک مرکزی شکاف طبقاتی در ده سال اخیر سیری بی‌سابقه داشته به‌نحوی‌که 10درصد بالایی طبقه مرفه 15 برابر 10درصد پایین‌ترین طبقه فرودست ثروتمندتر شدند. تورم گسترده و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در کنار خصوصی‌سازی ناقص، از نتایج این شوک است که بر افکار عمومی‌سنگینی می‌کند.
اینها همه از تبعات شوک‌درمانی‌های اقتصادی ایجادشده است. که حاصل نگاه سیاست‌گذارانی است که سالهاست اقتصاد کشور را قبضه کرده‌اند. آنها در حقیقت منافع گروه‌هایی را تأمین می‌کنند که در دوره اول شوک‌درمانی به وجود آمدند و اکنون کاملاً بارورشده‌اند.

*دلایل ناکامی‌شوک‌درمانی
اجرای شوک‌درمانی اقتصادی تقریباً در هیچ کشوری موفقیت‌آمیز نبوده است. یا اگر بوده تبعات آن بسیار بیشتر از پیامدهایش بوده است. نمونه آن را کشوری به کشور شیلی اشاره کرد که در ابتدای دوران دولت پینوشه اجرای شوک‌درمانی نتایج مثبتی در پی داشته، اما آثار ناگوار اجتماعی را به بار آورد. به همین دلیل است که دوران پیشتازی طرفداران اصلاحات ناگهانی و به‌اصطلاح شوک‌درمانی به سر آمده و این نگرش روند نزولی خود را در علم اقتصاد سپری می‌کند.
حالا چرا در ایران شوک‌درمانی نتواست پیامدهای مثبتی را برای اقتصاد کشور به ارمغان آورد؟ به گفته عباس شاکری، کارشناس اقتصادی، نبود شفافیت مالی و اطلاعاتی و همچنین عدم مالیات ستانی مناسب در اجرای سیاست تعدیل ساختاری که شوک‌درمانی اول در اقتصاد ایران بود، این نوع روش را باشکست مواجه کرد. مسئله‌ای که در شوک‌های دوم ، سوم و حالا نیز مصداق داشته و دارد.
فساد اداری گسترده، کمبود قوانین حقوقی، ضعف یا نبود نهادهای مؤثر برای اجرای قوانین به همراه دستکاری ارزش پول ملی از دیگر عواملی است که اقتصاد ایران با آن مواجه بوده و به همین خاطر شوک‌درمانی نمی‌تواند درمان مناسبی برای اقتصاد باشد. شوک‌درمانی در ایران باعث ایجاد انحصاری و رانت شده و خصوصی‌سازی بازار مکاره‌ای برای این گروه‌ها شده است.
عدم شفافیت در تصمیم‌گیری‌های کلان در کشور ایران، نبود سیستم صحیح گردش اطلاعات، باعث ایجاد خلأهای عمیق و مبهم نزد افکار عمومی‌می‌شود.
به‌هرحال شوک‌درمانی در حال هدایت به آرشیو تاریخ اقتصاد است، اما در ایران همچنان بر آن پافشاری می‌کنند، چراکه منافع گروه‌هایی را تأمین می‌کند. نیاز اقتصاد به اصلاحات ساختاری است و این امر نیز باید به‌تدریج و بر اساس بومی‌گرایی سیاست‌گذاری‌ها شکل بگیرد. همین رمز موفقیت اقتصاد کشور است. کافی است جعبه سیاه شوک‌درمانی‌ها در اقتصاد ایران رمزگشایی شود، تا مشخص شود که اقتصاد ایران نیاز به شوک‌درمانی نداشته بلکه، باید اقتصاد به‌صورت تدریجی به مردم سپرده شود. سرنوشت شوک درمانی‌های گذشته باید مایه عبرت باشد.

*انواع شوک درمانی و پایه گذاران آن
دو نوع شوک‌درمانی وجود دارد؛ نخستین نوع آن با نام میلتون فریدمن- اقتصاددان آمریکایی و برنده نوبل اقتصاد سال 1976 - شناخته می‌شود که بعدها وارد تفکر نئولیبرالیسم شد. نوع دوم شوک‌درمانی با نام اقتصاددان آمریکایی جفری ساکس عجین شده است. تفاوت اصلی میان این دو نوع شوک درمانی، میزان تأکید آنها بر آزادسازی اقتصادی است. تفکر نئولیبرال ثبات اقتصادی را یکی از نتایج آزادسازی اقتصادی می‌داند و ساکس معتقد است که آزادسازی لازمه ثبات اقتصادی است.
در واقع تأکید ساکس برآزادسازی بیشتر از گروه دیگر است. نئولیبرال‌ها معتقدند که دخالت دولت در اقتصاد عامل نابسامانی‌های اقتصادی و پولی است و به همین خاطر کاهش ناگهانی نقش دولت در اقتصاد (شوک درمانی) که با خصوصی‌سازی‌‌های گسترده همراه باشد همواره بهترین پاسخ به چنین نابسامانی‌هایی است. نخستین مورد از شوک‌درمانی نئولیبرال و اصلاحات بازار محور، در سال 1975 در کشور شیلی و بعد از روی کار آمدن دولت کودتایی ژنرال پینوشه به وقوع پیوست.
با شروع دهه 1970 و گسترش تفکر نئولیبرال، شوک‌درمانی هم به‌طور فزاینده‌ای به‌عنوان بهترین پاسخ به بحران‌های اقتصادی شناخته شد اما در اواخر قرن بیستم شوک‌درمانی با انتقاداتی جدی مواجه شد؛ برای مثال هنگامی‌که در سال1997 بحران مالی آسیای شرقی به وقوع پیوست، توصیه صندوق بین‌المللی پول به شوک‌درمانی باعث به‌وجود آمدن مجادلات زیادی شد. مدافعان آن معتقد بودند که شوک‌درمانی به پایان یافتن بحران اقتصادی و هموار شدن مسیر رشد کمک کرد اما در همین حال منتقدانی مانند جوزف استیگلیتز (اقتصاددان آمریکایی و برنده نوبل اقتصاد در سال 2001) معتقد بودند که شوک‌درمانی به عمیق‌تر شدن بحران و ایجاد مشکلات اجتماعی غیرضروری انجامیده است. تجربه شوک‌درمانی سال 2001 در اقتصاد آرژانتین مثال روشنی بود که نشان داد این سیاست می‌تواند موجب عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی شود و از آن زمان به بعد اعتبار شوک‌درمانی در اقتصاد روندی نزولی به خود گرفت.
ایده‌های جفری ساکس هم که به‌خصوص در کشورهای تازه استقلال‌یافته بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برای تبدیل نظام سوسیالیستی به سرمایه‌داری به کار گرفته شد با نتایج متفاوتی همراه بود. اگرچه کشورهایی که دست به شوک‌درمانی زدند مانند لهستان و جمهوری چک نسبت به کشورهایی که از آن اجتناب کردند به نتایج بهتری دست یافتند اما در مقابل، کشورهایی مانند روسیه که دست به شوک‌درمانی سریع و گسترده زدند با مشکلات متعددی مواجه شدند، همچنین چین هم به‌عنوان نمونه‌ای بسیار موفق از تغییرات تدریجی به کاهش اعتبار سیاست شوک‌درمانی کمک کرده است. اکنون عقیده رایج این است که کامیابی اقتصاد بازار به چارچوبی از مقررات و ساختار حقوقی و نهادی بستگی دارد که چنین چارچوبی نمی‌تواند بلافاصله در جامعه‌ای که پیش از این درگیر استبداد و اقتصادی بسیار متمرکز و دولت محور بوده است، شکل بگیرد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آذر ۹۸ ، ۰۸:۲۸
دکتر علی قدسی

پس از شکست طرح آمریکا برای تغییر نظام سیاسی عراق از طریق آشوب‌های خیابانی، این کشور به تحریم و ترور بازگشته است؛ به گزارش ایسنا، وزارت خزانه‌داری آمریکا دیروز چهار شخصیت عراقی به نام‌های «خمیس فرحان الخنجر العیساوی»، «لیث الخزعلی»، برادرش «قیس الخزعلی» و «حسین فلاح اللامی» را در لیست تحریم خود قرار داد.
«دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه، در این رابطه گفت، این روند ادامه دارد و دیگر مسئولان عراقی را نیز شامل خواهد شد. شنکر گفت که خوب است مقامات عراقی به همکاری با آمریکا تمایل پیدا کنند!
این مقام آمریکایی در ادامه، اظهاراتی مضحک را بر زبان آورد و ادعا کرد، آمریکا ملت عراق را در فراهم سازی آنچه دولت عراق نتوانست محقق کند، یاری می‌کند و... این تحریم‌ها، باعث تقویت نهادهای قانون اساسی در دولت عراق می‌شود!
در میان این چهار نفر، قیس خزعلی، دبیرکل گروه «عصائب اهل حق»، معروف‌ترین چهره‌ای است که تحریم شده است.
حمله پهپادی به منزل مقتدا صدر
«صالح محمد العراقی» از منابع رسانه‌ای نزدیک به جریان «صدر» اعلام کرد که منطقه «الحنانه» در نجف، که منزل «مقتدا صدر» در آنجا واقع است، هدف حمله یک پهپاد ناشناس قرار گرفت. ظاهرا مقتدا صدر در زمان حمله، در خانه حضور نداشته است.
به اعتقاد کارشناسان، این حمله احتمالا کار آمریکایی‌ها بوده است و واشنگتن می‌خواهد از این طریق ، فتنه تازه‌ای را در عراق دست و پا کند و خصوصا، میان شیعیان دو دستگی بیندازد.
امتناع از بمباران داعش
آمریکا که مدعی است، تحریم به تقویت دموکراسی درعراق کمک می‌کند، در همان حال، از عناصر داعش در این کشور حمایت می‌کند. این اقدامات، به خوبی نیت واقعی آمریکا در عراق را بر ملا می‌کند و به همگان نشان می‌دهد که منظور از حفظ و تقویت دموکراسی در عراق، حفظ و تقویت منافع نامشروع آمریکا در این کشور است!
دیروز یک فرمانده «حشد‌الشعبی» در استان الانبار اعلام کرد، جنگنده‌های آمریکایی هسته‌های داعش در این استان را هدف قرار نمی‌دهند. این در حالی است که آمریکا مدعی است «ائتلاف ضد داعش» را برای همین منظور و حمله به داعش، به وجود آورده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، این فرمانده حشد که نام وی ذکر نشد، فاش کرد که آمریکا حتی از تروریست‌های داعش در الانبار حمایت هم می‌کند.
این منبع در حشد تأکید کرد که جنگنده‌های آمریکایی مدت زمان زیادی را در این مناطق (غرب عراق) پرواز می‌کنند، ولی مراکز استقرار داعش را هدف قرار نمی‌دهند.
طی روزهای اخیر نیز کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس از جمله عربستان و امارات ، تلاش می‌کرده‌اند عناصر داعش را وارد بغداد کنند.
«حافظ آل بشاره» کارشناس مسائل امنیتی عراق، با بیان اینکه هدف آمریکا، وارد کردن داعش جنایتکار به مناطق معینی در پایتخت بوده است، تأکید کرد که آمریکا و ارتجاع عرب قصد داشتند توجیهی برای انتقال تروریست‌ها از سوریه و از استان‌های دیاله، صلاح الدین، الانبار عراق به بغداد، دست و پا کنند.خبر دیگر اینکه، حمله عناصر داعش به مقر نیروهای حشد‌الشعبی در کرکوک، دست‌کم پنج کشته و زخمی برجای گذاشت.
استقرار نیرو در بغداد به درخواست معترضان
فرماندهی عملیات بغداد دیروز از استقرار مجدد نیروهای امنیتی عراق در بغداد خبر داد. این نهاد نظامی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «تظاهر‌کنندگان درخواست کردند که نیروهای مسلح در مناطق السنک و الخلانی مجددا مستقر شوند». به گزارش خبرگزاری فارس، فرماندهی عملیات بغداد تأکید کرد که اگر نیروهای امنیتی در مناطق بغداد حضور می‌داشتند، کسی کشته یا زخمی نمی‌شد.
آغاز عملیات «ارادة النصر»
فرماندهی عملیات مشترک عراق، دیروز از آغاز هفتمین مرحله از عملیات «ارادة النصر» دراستان‌های کرکوک، دیاله و صلاح‌الدین خبر داد.
در بیانیه سرلشکر ستاد «عبدالامیر رشید یار الله» جانشین فرماندهی عملیات مشترک، آمده است: به دستور فرماندهی کل نیروهای مسلح و با نظارت فرماندهان عملیات مشترک، به لطف الهی، از صبح امروز(دیروز)، هفتمین مرحله عملیات «ارادة النصر»، از چهار محور آغاز شده است. وی افزود که در این عملیات، نیروهای حشدالشعبی نیز حضور دارند.
اواسط تیرماه گذشته، مرحله نخست عملیات ارادة النصر، با هدف پاکسازی مناطق محصور بین استان‌های صلاح‌الدین، نینوا و الانبار تا مرزهای بین‌المللی عراق و سوریه، آغاز شده و تاکنون، شش مرحله از این عملیات با موفقیت به اجرا در آمده است.

 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۸ ، ۰۸:۳۴
دکتر علی قدسی
روزنامه‌های حامی دولت، سخنان مهم رئیس‌جمهور را در تیترهای خود سانسور کردند.
روزنامه‌های حامی دولت، سخنان مهم رئیس‌جمهور را در تیترهای خود سانسور کردند.
 
آقای روحانی رئیس‌جمهور روز چهارشنبه ضمن سخنانی با اشاره به پیشنهاد مذاکره به‌رغم بدعهدی‌های آمریکا در بازگرداندن تحریم‌ها گفت: دیگر حاضر نیستیم سرمان کلاه برود. این اظهارات به روشنی تصریح کرد که روند نامتوازن و ناهمزمان برجام، کلاهبرداری آمریکا بوده است.
 
روحانی در بخش دیگری از سخنانش، ضمن تأکید برجدا کردن مرز میان معترضان با اغتشاشگران خواستار مجازات و برخورد جدی با اغتشاشگران که نقشه دشمنان را به اجرا گذاشتند، شد و ضمنا بر لزوم پخش اعترافات اغتشاشگران از سیما تاکید کرد. با وجود این دو اظهارنظر صریح رئیس‌جمهور، روزنامه‌های حامی دولت توضیح دادند هیچ تیتری در این باره نزنند و حتی برخی از آنها داخل خبر ویژه، این بخش از سخنان آقای روحانی را درج نکردند.
 
روزنامه‌های سازندگی، اعتماد، اطلاعات، جمهوری اسلامی، هفت صبح، دنیای اقتصاد، همشهری، ایران، آرمان، شرق و آفتاب یزد، از جمله روزنامه‌هایی بودند که ترجیح دادند این بخش از سخنان روحانی را در صفحه اول خود (و بعضا در صفحات داخلی و در متن خبر اظهارات روحانی) بازتاب ندهند. این طیف، مدت‌ها در شمار بزک‌کنندگان و تبلیغ‌کنندگان برجام بوده‌اند اما اکنون که حتی روحانی تصریح می‌کند سرانجام ‌آن، کلاه گذاشتن بر سر ایران بوده، حاضر نیستند واقعیت را به مردم بگویند.
 
دلجویی واقعی از مردم با تغییر سیاست‌های دولت ممکن است
 
اگر معاون اول رئیس‌جمهور واقعاً نگران فشار بر مردم است، باید سیاست‌گذاری‌های دولت به سمت حمایت از طبقات پایین تغییر جهت دهد.
 
وب‌سایت الف با‌ اشاره به سخنان اخیر اسحاق جهانگیری نوشت: معاون اول رئیس‌جمهور، در مراسم روز ملی صادرات گفت:«همواره باید برابر ملت ایران به‌ویژه طبقات ضعیف سر تعظیم فرود آوریم که این روزها را با صبر و تحمل، سختی‌ها را پشت‌سر گذاشتند و حاضر نشدند کمترین حرکتی که نشان دهد، کشور و نظام در معرض خطر قرار دارد از خود بروز دهند؛ آنها با سیلی صورت خود را سرخ نگه‌داشتند و کمر خم نکردند.»
 
 به‌نظر می‌رسد اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور نوعی دلجویی نسبت به مردم محروم و مستضعف جامعه در پی اعتراضات بنزینی اخیر است. اتفاقاً باید گفت: بسیاری از حاشیه‌نشینان در مواجهه نابرابر با شرایط و سیاست‌های دولتی که میراث‌دار نگاه کارگزاران سازندگی در حکمرانی است کمر خم کرده‌اند.
 
وقتی تورم حتی مطابق آمارهای رسمی‌۴۰ درصد است انتظار می‌رود دولت گام‌های عینی و واقعی جهت کاستن از فشار بر طبقات متوسط و علی‌الخصوص محرومان جامعه بردارد. اما در سال‌های اخیر دولت تلاشی جهت بازتوزیع ثروت در جامعه به‌ دور از تنش‌های طبقاتی انجام نداده است. دولت در موارد بسیاری به توصیه‌های کارشناسان وقعی ننهاده و در نهایت تصمیمی ‌اتخاذ کرده که به ضرر تعداد بسیار بیشتری از مردم تمام شده است. در واقع سهل‌انگاری دولت (اگر نخواهیم نگاه بدبینانه‌ای داشته باشیم) در وضع و اجرای سیاست‌هایی که تنها به نفع اقشار ثروتمند و مرفه جامعه تمام می‌شود موجب ایجاد چالش و بحران شده است.
 
اگر معاون اول، واقعاًً به این گفته خود اعتقاد دارد، ضرورت دارد گفتمان حاکم بر سیاست‌گذاری‌های دولت حداقل اندکی به سمت مردم فقیر و مستضعف تغییر جهت دهد. این چرخش همان اتفاقی است که در دوران سازندگی نیز رخ داد و بعد از شورش‌های اسلامشهر، چهاردانگه و... جهت سیاست‌های دولت سازندگی از توسعه بدون ضابطه و به ضرر طبقات ضعیف جامعه اندکی تغییر پیدا کرد.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۸ ، ۲۰:۴۲
دکتر علی قدسی
بخش رسانه ای انصارالله اعلام کرد این عملیات توسط یک سامانه جدید صورت گرفته که در آینده از آن رونمایی خواهد شد.

به مدت حدود ۳ ماه پس از حملات پهپادی و موشکی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی بقیق و خریص در خاک عربستان سعودی، آرامش نسبی در میدان نبرد برقرار بوده و سطح تنش در این منطقه به درگیری‌های کوچک در مناطق شمالی این کشور محدود می‌شد. خویشتنداری رهبران یمنی و تلاش برای گشودن باب مذاکره به منظور حتمال دستیابی به آتش بس و فرآیند صلح موجب شد انصارالله یمن به صورت یکجانبه اجرای حملات موشکی به خاک عربستان را موقتا متوقف کند.

 

اما ادامه حملات هوایی ائتلاف متجاوز به مناطق مختلف یمن موجب شد فرماندهان یمنی هشدارهای پیاپی را به طرف مقابل اعلام نموده و بر توانایی نیروهای یمنی برای مقابله به مثل و دفع حملات تاکید کنند. موضوعی که در هفته گذشته و با عملکرد خیره کننده یگان پدافندی ارتش یمن در برابر نیروی هوایی دشمن اثبات شد.

 

آغاز درخشان ترین دوره عملکردی پدافند انصارالله در جنگ

صبح روز ۲۹ نوامبر ماه گذشته میلادی نیروهای انصارالله حملاتی را به مواضع قوای مزدور سعودی در شمال استان صعده ترتیب دادند. پس از گذشت ساعاتی یک فروند بالگرد تهاجمی AH۶۴ آپاچی عربستان برای پشتیبانی از نیروهای خودی وارد عمل شده و اقدام به درگیری با نیروهای یمنی میکند. پس از پایان ماموریت بالگرد سعودی در حال بازگشت به پایگاه مبدا در جنوب عربستان است که در کمین یگان پدافندی انصارالله گرفتار می‌شود. یک تیر موشک از یک سامانه پدافندی ناشناس و ظاهرا جدید به سمت بالگرد عربستانی شلیک شده که با موفقیت به میانه بدنه اصابت میکند و بالگرد سعودی از وسط به دو نیم تقسیم شده و سرنگون می‌شود.

 

 

هر دو خلبان بالگرد متجاوز سعودی با نام‌های سروان عبدالمجید العمری و ستوان سعود الشهری در این سانحه به هلاکت می‌رسند. بخش رسانه ای انصارالله اعلام کرد این عملیات توسط یک سامانه جدید صورت گرفته که در آینده از آن رونمایی خواهد شد.

 

 

نوبت به پهپادهای مهاجم می‌رسد

پس از سرنگونی بالگرد آپاچی سعودی در استان صعده اینبار یگان پدافندی انصارالله در کمین پهپادهای تهاجمی دشمن در استان حجه می‌نشیند. در روز ۳۰ نوامبر تصاویری از ساقط شدن یک فروند پهپاد تهاجمی مدل Wing Loong در منطقه حیران در استان حجه منتشر شد. بررسی اولیه تصاویر نشان میداد پهپاد فوق تقریبا به شکل سالم به زمین اصابت کرده و سلاح و تجهیزات الکترونیک آن نیز کاملا سالم به نظر می‌رسید. احتمال میرود این پهپاد توسط سامانه‌های اخلالگر یگان پدافندی انصارالله ارتباط خود را با مرکز کنترل از دست داده و سرنگون شده باشد.

 

پهپاد ساقط شده مدل Wing Loong عربستان

 

اما این پایان کار نبود. روز گذشته سرتیپ یحیی سریع سخنگوی ارتش یمن در سخنرانی خود اعلام کرد قوای پدافندی یمن موفق به سرنگونی دو فروند پهپاد شناسایی عربستان در منطقه باقم در شمال استان صعده شده‌اند. تا کنون تصویر یک فروند از این پهپادها توسط رسانه‌های یمنی منتشر شده است که به نظر میرسد از مدل شناسایی LunaX۲۰۰۰ ساخت کشور آلمان باشد که نیروی هوایی عربستان در سالهای گذشته ۱۰ فروند از این مدل را از این کشور خریداری کرده است.

 

پهپاد ساقط شده مدل Luna X2000

 

مقایسه عملکرد ۱ هفته اخیر با کل دوره جنگ

پدافند هوایی یمن در طول ۵ سال اخیر موفق به شکار ده‌ها فروند هواگرد ائتلاف متجاوز عربی شده است، اما شکار ۳ فروند پهپاد و ۱ فروند بالگرد آپاچی در کمتر از ۱ هفته نشان دهنده پیامی مهم برای متجاوزین و حاکی از تحولی بزرگ در توانمندی دفاعی نیروهای مردمی این کشور است.

 

اینفوگرافی منتشر شده توسط بخش رسانه‌ای انصارالله از بالگرد AH64 آپاچی

 

کافی است تنها به آمار پهپادهای شکار شده دشمن در طول ۵ سال نبرد دقت کنیم. طبق اسناد تصویری و معتبر و بدون در نظر گرفتن موارد سقوط در خاک دشمن و مواردی که تصویر قطعی از آنها موجود نیست تا کنون پدافند انصارالله موفق به شکار ۲۱ فروند پهپاد ائتلاف متجاوز شده است که از این تعداد ۸ فروند از مدل های مسلح و تهاجمی شامل پهپادهای Wing Loong، predator XP و CH۴_B و مابقی از مدل شناسایی بوده اند. از این تعداد ۳ فروند در یک هفته اخیر و عمدتا به روش اخلال الکترونیک سرنگون شده اند که احتمالا با رونمایی انصارالله از سامانه‌های جدید دفاعی خود در آینده زوایای بیشتری از چگونگی این عملکرد درخشان در حوزه پدافندی روشن خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۸ ، ۱۹:۰۹
دکتر علی قدسی
یادی از شهید مدافع حرم محمد احمدی جوان


امروز چهارمین سالگرد شهادت شهید مدافع حرم محمد احمدی جوان است. وی پنج اسفند سال 1368 در روستای باشی از توابع شهرستان تنگستان و از دیار رئیسعلی دلواری استان بوشهر متولد شد. وی دانش‌آموز و دانشجویی پرتلاش و باهوش بود که تحصیلات خود را در رشته مکانیک با معدل 18 به پایان رساند.احمدی جوان، 20 سال داشت که به عنوان فرمانده پایگاه شهید دستغیب روستا انتخاب شد.دوران سربازی را در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی نمود و در فروردین ماه سال 1391 وارد تیپ پیاده امام صادق (علیه‌السلام) بوشهر گردید و بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی مختلف در سپاه پاسداران دوره تکاوری را در سال 1393 با کسب معدل 18/18 با موفقیت به اتمام رساند.احمدی جوان، مهر 1394 به صورت داوطلبانه برای دفاع از حرم مطهر اهل بیت (س) به سوریه اعزام شد و پس از جراحت و بستری شدن، سرانجام در روز 13 آذر همان سال به فیض شهادت نائل آمد. شهید احمدی جوان در وصیت‌نامه‌اش نوشته بود:«برادران و خواهران عزیزم شما را به تقوای الهی و ایستادن در خط ولایت‌فقیه سفارش می‌کنم و علاوه بر شما به مردم عزیز کشورم سفارش می‌نمایم که فریب جوسازی‌های دشمنان این خاک و اسلام ناب محمدی(ص) را نخورید و در خط ولایت باشید و از امام عزیزم، امام خامنه‌ای مدظله‌العالی حمایت کامل و جامع ‌نمایید. مبادا از خط ولایت‌فقیه خارج شوید که من شهادت می‌دهم که شما از خط اهل‌بیت خارج شده‌اید.»
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آذر ۹۸ ، ۰۸:۳۷
دکتر علی قدسی

گفت: مگر ترامپ بلافاصله بعد از شروع آشوب‌های اخیر، رسماً از آن حمایت نکرد؟! و مگر اعلام نکرد که آمریکا نیازهای آشوبگران را تامین می‌کند؟!
گفتم: بر منکرش لعنت! مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ هم با صراحت از اراذل و اوباش اجاره‌ای حمایت کرد و کنت تیمر‌من، عضو سابق سیا و مسئول کنونی موسسه آمریکایی NED هم اعتراف کرد که سازمان سیا علاوه‌بر نیازهای نرم‌افزاری آشوبگران، نیازهای سخت‌افزاری آنها را هم تامین کرده است.
گفت: ولی دیروز ترامپ در کنفرانس خبری گفته که از آشوبگران در ایران حمایت نکرده‌ایم؟!
گفتم: حالا که پوزه‌اش به خاک مالیده شده و نوبت انتقام ما رسیده، به وحشت افتاده و می‌خواهد آثار «شکر»ی! را که خورده است پاک کند!
گفت: شاید می‌خواهد بگوید خبر نداشته که دولتش مدیریت آشوب را برعهده داشته!!
گفتم: یارو می‌گفت جلوی یک مغازه لباس‌فروشی چندتا مجسمه مانکن بود، دماغ یکی از آنها را کشیدم، گفت؛ ول کن! مگه مرض‌داری؟! نگو که صاحب مغازه بود!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آذر ۹۸ ، ۰۸:۳۴
دکتر علی قدسی